Zuhr-i Ahir Namazı?

Zuhr-i ahir namazı,son öğle namazı demektir.Cuma namazı,öğle namazının vaktinde kılınıp,onun yerini tuttuğuna göre ayrıca bir son öğle namazı kılmanın anlamı nedir diye soracak olursanız eğer : 

Esasen Peygamber Efendimiz’den ve ilk dönemlerden gelen rivayetler arasında zuhr-i ahir diye bir namaz yoktur.Önceler, cuma namazı bir yerleşim yerinde sadece bir tek yerde kılınıyordu.Daha sonraları büyük şehirlerde bir tek camide kılmanın mümkün olmaması ve bir-den fazla camide kılınması üzerine gündeme gelmiştir.

İşte zuhr-i ahir,cumanın sıhhat şartlarının,özellikle cuma namazının bir bölgede bir tek camide kılınması şartının şehirlerin nüfusunun artması sebebiyle gerçekleşmemesi,dolayısıyla bir şehirde bir çok yerde namaz kılma mecburiyetinin ortaya çıkmasıyla birlikte ihtiyaten kılınan bir namazdır.

Daha önce geçtiği üzere İmam-ı A’zam hazretlerine göre cumanın bir beldede bir tek camide kılınması dinin yüceliğini ifade etmesi bakımından çok önemlidir.Bu itibarla cumaya katılan cemaatın azaltılması uygun değildir.Artık pek çok yerleşim yerinde bir tek camide Cuma namazı kılmak mümkün olmamaktadır.

Cuma namazının bir çok camide kılınmasına caiz görmeyenlere göre,bir yerleşim yerinde bir çok yerde kılınan cuma namazlarından hangisine daha önce tekbir alınarak başlanmışsa o namaz sahih olur.

Cuma namazı sahih olmayan kişilerin de öğle namazını kılmaları gerekir.Hangisinin sahih,hangilerinin sahih olmadığı bilinmediğine göre,hepsinin ihtiyaten yeniden öğle namazı kılması en uygun çözümdür.

İşte böyle bir ihtilaftan kurtulabilmek içindir ki,cumanın dört rekat son sünnetinden sonra Zuhr-i ahir adı ile dört rekat namaz daha kılınmaktadır.

Şöyle ki;Vaktine yetişip henüz üzerinden düşmeyen son öğle namazına diye niyet edilir ve tam öğle namazının dört rekat farzı veya dört rekat sünneti gibi,dört rekat namaz kılınır.Daha iyisi sünnet şeklinde kılmaktır.Çünkü cuma namazı sahih olmamışsa,bu dört rekat ile o günün öğle namazı kılınmış olur.

Bu namazın son iki rekatına ilave edilen süre ve ayetler,farzın sıhhatine zarar vermez.Eğer cuma namazı sahih olmuşsa,bu dört rekat kazaya kalmış bir öğle namazı yerine geçer.Kazaya kalmış böyle bir öğle namazı bulunmayınca da nafile bir namaz olur.

Netice itibariyle zuhr-i ahir namazının kılınması ihtiyata uygun olduğundan,alimlerin çoğu tarafından güzel görülmüş ve uygulanması istenmiştir.Ve asırlardır uygulanmaktadır da.

Zuhr-i ahir de sonra vaktin sünneti niyeti ile aynen sabah namazının sünneti gibi iki rekat namaz kılınır.

(Haricen Not=Yazı eğer biraz karışık geldi ise açık bir ifade ile:Cuma namazının farzını imamla beraber kıldıktan sonra ilk sünnetin kılındığı gibi dört rekat cuma namazının son sünneti kılınır.

Bu dört rekatlık cuma namazının son sünnetinden sonra zuhr-i ahir namazı kılınır ki buda öğle namazının dört rekatlık ilk sünneti şeklinde kılınması daha uygun görülmüştür.Bu dört rekatlık zuhr-i ahir namazından sonra da vaktin iki rekatlık son sünneti kılınır vesselam.Bu kısım haricen eklenmiştir)



Kaynak= Akademi Araştırma Heyeti / Bir Müslümanın Yol Haritası / bkz:370-371

Okuduğunuz Makaleyi Paylaşmak İster Misiniz?
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.