Kuran Yurdu

Tevbenin Mukaddimesi Ve Pişmanlık Duymak

    Tevbenin Mukaddimesi Üçtür

    Birincisi=Günahın gayet çirkin olduğunu hatırlamaktır

    • İkincisi=Allah Teala’nın,takat getiremeyeceğin derecede şiddetli azab ve gazabını hatırlamaktır

    Üçüncüsü=(Allah’ın şiddetli azabına karşı) zayıf ve kuvvetsiz olduğunu hatırlamaktır.Güneşin hararetine,polisin vurmasına ve karıncanın ısırmasına tahammül edemeyen kimse,cehennemin hararetine,zebanilerin demir kamçılarla vurmasına -gazabından Allah’a sığınırız- cehennemde ateşten halk edilen katır gibi akreplerin ve deve boynu gibi yılanların sokmasına nasıl tahammül edebilir?

    Şu zikreilenlere devam eder ve (tekrar tekrar) gece gündüz ona müraat edersen,bunlar (üç hatırlatma) seni günahlarından tevbe-i nasuh ile tevbe etmeye götürür.Allah fazlıyla muvaffak edicidir..

    • PİŞMANLIK TEVBE SAYILIR MI ?

    Eğer ‘Peygamberimiz (s.a.v):Pişmanlık tevbedir dememiş midir? Sizin zikrettiğiniz şartları ve çetinleştirdiğiniz şeyleri halbuki o zikretmemiştir denilirse,cevaben şöyle denilir; Pişmanlık kulun kudretinde değildir.Görmez misin ki,pişmanlık bazı emirlerinden dolayı kulun kalbine girer.Halbuki kul kalbine bu pişmanlığı sokmak istemez.Fakat tevbe kulun kudretindedir ve onunla da emredilmiştir.

    Sonra biz biliyoruz ki,kul günahları işlemekle halk arasındaki rütbesinin yahut (Allah yolunda) infak etmekle malının gideceğinden korkarak pişman olursa,şüphesiz bu pişmanlık tevbe değildir.Sen biliyorsun ki,zikredilen hadisde öyle bir mana vardır ki,onun zahirinden bu manayı anlayamazsın

    Hadisdeki pişmanlığın manası,Allah’ın tazimden ve azabından korkmadan dolayıdır.İşte bu,insanı tevbe-i nasuha götürür.Bu durum ise tevbe edenlerin sıfatı ve hallerindendir.

    Günahkar kul,tevbenin başlangıcındaki üş şartı hatırlayıp pişman olursa,bu pişmanlık isteği ile günahları terk etmeye götürür.Gelecekte de kalbinde pişmanlığı baki kalır.Bu pişmanlık kulu tazarru’ya sevk eder.Bu pişmanlık tevbenin sebeplerinden ve tevbe edenin sıfatlarından olunca,Hz Peygamber (s.a.v) bunu tevbe olarak isimlendirdi.Sen bunu iyice anla;inşallah muvaffak olursun.

    Eğer sen ‘İnsan için küçük veya büyük günaha kat’i olarak düşmemeye sabretmek nasıl mümkün olur?Mahlükatın en şereflileri oldukları halde peygamberlerin bile bu dereceye nail olup olmadıkları hakkında alimler ihtilaf etmişlerdir dersen;

    Bil ki bu husus mümkündür,sonra kolaydır.Allah dilediğine merhamet eder.

    Ayrıca günaha dönmemeyi kast etmek de tevbenin şartlarındandır.Eğer o günaha,hata ile ve unutarak düşerse Allah’ın fazlıyla bu affedilir.Allah’ın muvaffak ettiği kimse için bu durum kolaydır

    Eğer sen ‘Beni tevbeden men eden şey,tevbemde sabit olamayacağınmı ve tekrar o günahı işleyeceğimi bilmemdir.O zaman bunun faydası yoktur dersen….;

    Bil ki bu,şeytanın hilelerindendir.Tevbe ettikten sonra o günaha dönmeden evvel ölmeyeceğini nereden biliyorsun ?

    Günaha dönme korkusuna gelince..Senin için azim ve sadakat lazımdır.Allah Teala da onu fazlıyla tamamlar.Eğer bu maksadı tamamlarsa fazlındandır.Eğer tamamlamazsa,geçmiş günahların hepsi mağfiret edilir.Bunlardan temizlenir ve halas olursun.Şu anda (tevbeden sonra) yaptığın günahlardan başka üzerinde bir şey kalmaz.Bu da büyük kazanç ve büyük faydadır.Günaha tekrar dönme korkusu seni tevbeden menetmesin.Sen tevbede iki güzel şeyin arasındasın.Allah tevfik ve hidayet sahibidir.Bunlar ne büyük sözlerdir.

    Tazarru=Kendini küçülterek yalvarıp yakarma

    Muvaffak=Başarmış,becermiş,hedefine ulaşmış



    Kaynak= İmam Gazali / Minhacü’l Abidin -Abidler Yolu- / bkz:44-45

    Okuduğunuz Makaleyi Paylaşmak İster Misiniz?
    ZİYARETÇİ YORUMLARI

    Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

    BİR YORUM YAZ

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.