Tekvir Süresi İbn Kesir Meali

Tekvir süresi Mekki bir süre olup,Hz Peygamber’in elçi olarak gönderilmesinin birinci yılında indirilmiş olup tamamı 29 ayettir.Adını ilk ayetindeki Güneş’in sönmesi ya da örtülmesi anlamına gelen ‘küvvirat’ kelimesinden almıştır.Hz Osman’ın Mushaf’ındaki kronolojik sıralamaya göre 7,Hz Ebu Bekir’in cem ettirdiği elimizdeki Kur’an’a göre ise 81. süredir.

1- Günei tortop edilip dürüldüğü zaman, 2- Yıldızlar ardarda döküldüğü zaman, 3- Dağlar yürütüldüğü zaman, 4- Doğumu yaklaşmış develer başıboş bırakıldığı zaman, 5- Vahşi hayvanlar biraraya toplandığı zaman, 6- Denizler ateşlendirildiği zaman, 7- Nefisler eşleştirildiği zaman, 8,9- Diri diri gömülen kız çocuğu ‘hangi günahtan dolayı öldürüldü’ diye sorulduğu zaman,

10- Defterler açıldığı zaman, 11- Gök yerinden söküldüğü zaman, 12- Cehennem daha da kızıştırıldığı zaman, 13- Cennet de yaklaştırıldığı zaman, 14- (O zaman) her nefis neyi hazırlamışsa bilmiş olacaktır 15- Artık başka söze gerek yok, 16- And ederim geri dönüp gelenlere, 17- Aka aka yuvalarına geri dönenlere 18- Nefes aldığı zaman sabaha, 19- Şüphe yok ki o,çok şerefli bir elçinin sözüdür, 20- Büyük bir güç sahibi,Arşın sahibinin nezdinde yüksek bir mevki sahibi olan elçinin, 21- (Üstelik) orade kendisine itaat edilendir,oldukça emindir.

22- Arkadaşınız bir deli değildir. 23- Andolsun ki o,kendisini apaçık ufukta görmüştür, 24- O gaybdan yana cimrilik etmez, 25- O kovulmuş şeytanın sözü de değildir. 26- O halde,nereye gidiyorsunuz? 27- O ancak bir öğüttür alemlere, 28- Aranızdan dosdoğru yolda gitmek isteyenlere, 29- Alemlerin Rabbi Allah dilemedikçe de siz dileyemezsiniz.

Kıyametle birlikte,artık güneşin doğup batması,gece ile gündüzün peş peşe gidip gelmesi de sona ermiştir.Ne kafirler üzerine çöken karanlık gece bitecek ne de cehennemlikler için sıkıntılardan dolayı beklenen sabahlar olacaktır

Burada ‘Karanlığı,her şeyi bürüdüğü dem geceye,aydınlığıyla her şeyin ortaya çıktığı zaman gündüze yemin olsun ki..(Leyl’1-2)’ ayetindeki mana da kastedilmiş olabilir.

Denilir ki:’ İnsanların ve cinlerin dışındaki tüm yaratılmışlar,yaratılışları icabı müslim’dirler’.Yani her bir varlık,hangi amaç için yaratılmış ve nasıl bir görevi icra etmek üzere donatılmışsa,aynen mükemmel bir makine gibi sadece onu yapar.Çünkü onlara akıl,irade ve tercih yetileri verilmemiştir.Ama insan,yetişkinlik çağına girdikten itibaren,kendi irade ve eylemlerinde serbesttir,yükümlülük ve sorumluluk sahibidir.O yüzden istediği şeyi yapmakta hürdür;fakat hiçbir zaman,Allah’tan bağımsız da değildir;Allah’a rağmen ne bir şey yapabilir,ne de dileyebilir.Mesela;insanın doğarken ve ölürken,kendi iradesi ve tercihi söz konusu değildir.Canlı bir mekanizma olan vücut,onların işleyişi,hücrelerin işlevsel olarak varlıklarını devam ettirmesi,hep Allah’a bağlıdır.Allah,istediği an,canlı organizmayı durdurma kudretine de sahiptir.O nedenle insanın iradeli ve iradesiz hareketlerinin tamamı,Cenab-ı Allah’ın izni ve yaratmasıyla gerçekleşmektedir.Bir şeyi dilemek,öncelikle Allah’ın,bedensel organları ve ilgili biyolojik,sistemi yaratmasına ve çalışacak halde hazır bulundurması esasına bağlıdır



  • Meal = İbn Kesir / İbn Kesir Tefsiri -Tefsiru’l Kur’an’il Azim- / C:12 / bkz:8-19
    Tefsir = M. Zeki Duman / Beyanu’l-Hak / C:1 / bkz:87-93-94
Okuduğunuz Makaleyi Paylaşmak İster Misiniz?
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.