Şems Süresi Beyanu’l-Hak Meali Ve Tefsiri

Şems Süresi Meali Ve Tefsiri



Şems Süresi Mekki bir süre olup;Hz Peygamber’in elçi olarak gönderilmesinin birinci yılında bir bütün halinde indirilmiş olup tamamı 15 ayettir.Adını ilk ayetindeki,güneş anlamına gelen ‘şems’ kelimesinden almıştır.Hz Osman’ın Musfa’ındaki kronolojik sıralamaya göre 26,Hz Ebu Bekir’in cem ettirdiği elimizdeki Kur’an’a göre ise 91. süredir.

1-) Güneşe ve onun aydınlığına

2-) Güneşi izlediğinde Ay’a

3-) Tüm aydınlığıyla ortaya çıktığında gündüze

4-) Gündüzü kaplayıp bürüdüğünde geceye

5-) Göğe ve onu bina edip kurana

6-) Yere ve döşeyene

7-) Nefse ve onu bir takım kabiliyetlerle düzenleyip

8-) Takvayı ve fücuru kendisine ilham edene/Allah’a yemin ederim ki

9-) Nefsini arındırıp geliştiren kurtulmuş

Nefsin tanıtımının ön plana çıktığı bu sürede;dünya hayatındaki sınavı başarıyla atlatan temiz nefis ile en güzel kıvamda yaratılmış olmasına rağmen onu tamamen kirletip ziyan ile kapatan nefis’lerden söz edilmektedir.Burada,nefs manevi hassalarıyla ruhla bedenin bileşiminden vücuda gelen ve bir bütün olarak insanın özünü,hakikatını,zatını,ahlaki niteliğini ve kendisine özgü öz benini ifade eden kişiliktir.

Nefsini arındırıp geliştirenler,arzu edilen başarıyı yakalamıştır.Onu kirletip küçültenler ise zarar etmişlerdir ayeti,nefis bakımından dünya hayatının sonucunu ve ahiret hayatının nihai şeklini somut bir biçimde ortaya koymaktadır..

Eğitim ve öğretim yoluyla nefsini,her ikisi de aşırılık olan ifrat ve tefrite yönelik arzu ve isteklerinden arındıran;akli,şehevi ve gadabi arzu ve isteklerinde hep itidal yolunu kendisine ahlak edinerek adalet vasfını kazanıp insan kimliğini ve kişiliğini artırarak yücelten kişi.

10-) Onu kirletip alçaltanlar ise helak olmuşlardır

İnsani ve İslami eğitim ve öğretimden uzak olarak yaşayan,nefsinin aşırılıklarına boyun eğen ve hak, hukuk tanımadan her arzu ettiğini,hayasızca her yerde yapan kimse de nefsinin yaratılıştaki saf halini koruyamayıp kirletmiş ve aşağılamış demektir.

11-) Semud kavmi azgınlığı sebebiyle (Salih’i) yalanladı

12-) Onların en azgınları/eşkıya ayaklandığı zaman

13-) Allah’ın elçisi onlara ‘Sakın ha,Allah’ın devesine ve onun su hakkına dokunmayın’ dedi

14-) Onlar elçiyi yalanladı,deveyi ise vahşice boğazladılar.Rab’leri de günahları yüzünden onları helak edip yerle bir etti.

15-) Doğrusu onlar yaptıklarının sonucundan hiç çekinmiyorlardı .



Kaynak=) M. Zeki Duman / Beyanu’l-Hak / C:1 / bkz:201…204