Kuran Yurdu

Şairler Ve Şiirler Hakkında

    Şiir İle İlgili Ayet Ve Hadisler



    Müzikte olduğu gibi aynı şekilde de şiirlerin hepsine ve tümüne de karşı değiliz.Nasıl ki hayvanlar bile otlayacağı otu yerken seçici davranıyorlarsa;aynı şekilde de insanlarda dinlediği müzikte ve şiir konusunda da aynı hassasiyeti göstermelidir.Nasıl ki hayvan yiyeceği otu seçerken yanlış davranıp da lehine değil aleyhine olan otu yiyecek olduğu zaman ya hastalanacak yada öleceği içindir ki;insan da aynı şekilde dinlediği ve okuduğu şiirler ve sözlerde kişinin hayatına aynı etkiyi yapacaktır.Ancak hayvanla insan arasındaki en büyük farklardan biriside aklını kullanabilme ve kullandığı bu akla istinaden irade kuvvetini gösterebilmedir.Aksine bunları gösteremiyorsa eğer;her ne kadar akıllı diye geçiniyorsa da aslında o düşünebilen ama düşündüğünü tatbik edemeyen bir hayvandır.

    Dedik ya şiirin tamamı kötü değildir.

    Kötü olan ve yerilen kısmı insana olmayacak hayaller kurduran,karaya beyaz,beyaza kara diyen,yapamayacağı sözleri sarf eden,kendisinde olmadığı vasıfları kendisinde varmış gibi gösteren vb diğer konulu ve içerikli şiirlerdir.Aksine şiir Resulüllah’ın dediği gibi:Şüphesiz beyanın bir kısmı bir büyüdür,şüphesiz şiirin bir kısmı da hikmettir.

    Evet şiirin bir kısmı hikmettir bir kısmı ise zillettir.Şayet okuduun dinlediğin söylediğin şiir içerik ve anlam bakımından eğer Allah’ı , Resulünü,dinini seven sevdiren ve öven tarzda ise buna lafımız yok ancak bu zamanda bunları yapanların sayısıda malumdur ki imkansız olmasa da çok zordur.Sözde Allah sevgisi peygamber sevgisi adı altında söylenen ilahilerde bunlardan birisidir belki de.

    Madem “Göklerin ve yerin hakimiyeti Allah’ındır. Kıyamet saati gelip çattığı gün, işte o gün batıl dâva peşinde olanlar, en büyük kayba uğrayacaklardır (1)” madem Resulüllah (s.a.v):Kıyamet gününde insanlar arasında bana en yakın olacak olanlar,bana en çok salavat getirenlerdir buyurmuştur;o zaman sana faydası olmayan konular hakkında vakit tüketmeye,diz çürütmeye değer mi ?

    Ve Rabbin buyuruyor:”O halde Bizi anmaktan, bu Yüce Kitabımızı dinlemekten uzak duran ve dünya zevkinden başka bir şey istemeyen kimseleri sen de bir tarafa bırak! (2)”.”Onların bilgi seviyesi ancak bu kadardır; bildikleri bilecekleri budur. Senin Rabbin, kimin yolundan saptığını, kimin doğru yolda yürüdüğünü pek iyi bilir (3)”

    O zaman siz “Haydi artık (bırakın bu gafleti de) Allah’a secde ve ibadet edin! (4)”.”(Şeytanlardan bahsediyorlar) şeytanların asıl kime indiğini bildireyim mi?.Onlar yalan ve iftiraya, günaha düşkün kimselere inerler.Çünkü o iftiracılar şeytanlara kulak verirler, esasen onların çoğu yalancıdırlar.Şairler var ya, bunların peşine de sapkınlarla çapkınlar düşer!.Görmez misin onlar her vâdide sözcüklerin, hayallerin peşinde dolaşır.Ve yapmayacakları şeyleri söylerler? (5)”

    Tüm bunları yaptığınızve yapanlara da gönül bağladığınız halde “Hep gülüyorsunuz, ama ağlamıyorsunuz.Üstelik kafa tutuyor, oyalanıyorsunuz (6)”.Oyalana durun bakalım nereye kadar.Allah sizi bunlarla haşır neşir olun diyemi yarattı yoksa Zariyat Süresi 56.Ayet de belirtildiği üzere Kendisine kulluk etmeniz için mi ?

    Ve Resulüllah (s.a.v) buyurdu:

    Herhangi birinizin içine irin dolup,iç organlarının bozulması,gönlüne şiir dolmasından daha hayırlıdır

    ve başka bir hadis-i şeriflerinde ise şöyle buyuruyor:İnsanları güldürmek maksadıyla onlara yalan söyleyip,birşeyler anlatan kimseye veyl olsun (helak olsun,vay haline).Veyl olsun ona,veyl olsun ona.

    Ve maneviyat önderlerinden “İbn Abbas (r.a)’nın şairler hakkında diyor ki:Onlar söylediklerinin çoğunda yalan konuşurlar buyurmuştur. İbn Abbas (r.a)’nın bu söylediği gerçekten de vakıanın kendisidir.Çünkü şairler kesinlikle söylemedikleri ve yapmadıkları birtakım söz ve fiillerle böbürlenir,büyüklenirler.Hiç de sahip olmadıkları şeylerden çokça sahip olduklarını ileri sürerler.Bu sebeple ilim adamları -Allah’ın rahmeti üzerlerine olsun- şair şiirinde had uygulamayı gerektiren bir itirafta bulunacak olursa bu itiraf sebebiyle ona had uygulanır mı uygulanmaz mı hususunda iki farklı görüşe sahiptirler.Çünkü şairler yapmadıkları işleri de söylerler (7)”

    “Âhireti inkâr eden kâfirler bir de şöyle dediler: “Hayat, sadece bu dünyada yaşadığımız hayattan ibarettir: Ölürüz, yaşarız. Bizi yalnız zamanın akışı helâk eder.” Aslında, buna dair hiçbir kesin bilgileri yoktur, onlar sadece zanlarıyla böyle söylüyorlar (8)”

    “Ve cehennemin getirildiği gün… İnsan işi anlar o gün! Ama anlamasının ne faydası var o gün! (9)”



    (1-Casiye’27);(2-Necm’29);(3-Necm’30);(4-Necm’62);(5-Şuara’221…226);(6-Necm’60-61);(7-İbn Kesir / İbn Kesir Tefsiri / C:8 / bkz:157);(8-Casiye’24);(9-Fecr’24)

    Okuduğunuz Makaleyi Paylaşmak İster Misiniz?
    ZİYARETÇİ YORUMLARI

    Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

    BİR YORUM YAZ

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.