Saffat Süresi 24-65 Arası Ayetler Muhammed Gazali Tefsiri

Gerçeği yalanlamak bir anlam ifade etmez.Çünkü gerçek,kesin olarak kendisini ifade eder.Son cezanın ifade edilmesinde Kur’an,iki kıyamet sahnesi ortaya koyar ve bunları belki müşrikler düşünürler diye dünyada sunar:

Durdurun onları.çünkü onlar sorguya çekileceklerdir.Size ne oldu ki birbirinize yardım etmiyorsunuz? Hayır,onlar o gün teslim olmuşlardır.Birbirlerine döndüler,soruyorlar. (Uyanlar uydukları adamlara) dediler ki : Siz bize sağdan gelirdiniz.(Ötekiler de) Hayır dediler,zaten siz kendiniz inanan insanlar değildiniz (Saffat Süresi 24-29)

Liderler ve kendisine uyanlar,ahirette birbirleriyle tartışırlar ve her biri birbirini suçlar.Zayıf olanlar liderlerine:

Siz gücünüz ve otoritenizle bizi aldattınız derler.Liderler de onlara Aksine siz gerçeği göremeyen beyinsiz kimselerdiniz,kendi sorumluluklarınızı bizimle birlikte yüklenin derler.Şüphesiz o gün onlar azapta ortaktırlar.İşte biz,suçluluara böyle yaparız (Saffat Süresi 33-34)

(Not : Saffat Süresi 33 ve 34 ayetler sanırım İş yerinde  Patron bana izin vermiyor,namaz kılmama müsaade etmiyor,ya da çalıştığım iş yeri kapalı çalışmama,tesettürlü çalışanlara izin vermediği için mecburen açık giyiniyorum diyenlere güzel bir cevaptır.Tabi bu anlayana)

Bu birinci sahnedir

İkinci sahne ise Yüce Allah’ın şu buyruğunda ifade edilmiştir:

İşte o zaman birbirlerine dönerek dünyadaki hallerini soracaklar.İçlerinden biri Benim bir arkadaşım vardı dedi.(alay ederek) derdi ki : Sen de (dirilmeye) inananlardan mısın? Biz ölüp kemik,sonra da toprak haline geldiğimiz zaman (diriltilip) biz mi cezalanacağız? (Sonra yanındakilere) Bakar mısınız dedi.Baktı onu cehennem ortasında gördü.Tallahi dedi,sen az daha beni de alçaltacaktın (Saffat Süresi 50-56)

(Not : Üstteki saffat süresi 50-56 arası olan ayetler de kötü arkadaşlığa bir çeşit atıfta bulunmaktadır.Hani diyorsunuz ya arkadaşım dedi,arkadaşım çağırdı bende gittim ben içtim,yok bilmem daha bir sürü din ile alakası olmayan abuk subuk saçmalıklara teşvik eden kişiler ve bu kişilere uyanların ahiretteki durumlarına bir benzetme olarak düşünebilirsiniz)

Manzara insanların dünyasına uygundur.Her arkadaş,kendi arkadaşını ekolüne çekmek ister.Mü’min , şayet güçlü olmasaydı mutlaka ayağı kayıp giderdi.Bunun için arkadaşını cehennem ortasında görünce  şöyle diyor :

Rabbimin nimeti olmasaydı şimdi ben de (oraya) getirilenlerden olurdum.Nasıl,biz ölmeyeceğiz değil mi? Yalnız ilk ölümümüz ha! Ve azap görmeyecek miymişiz. İşte bu,büyük kurtuluş ve mutluluktur.Çalışanlar bunun için çalışsınlar (Saffat Süresi 57-61)

Görünmeyen alem sahnesini,insanlar görünen alemde düşünürler.Bu Kur’an da yaygın anlatımdır.Buna benzer sahneler A’raf Süresi’nde genişçe yer verilmiştir.

Siz burada arkadaşının düçar olduğu kötü sonuçtan imanı kendisini kurtardıktan sonra mü’min insanın bütün benliğini kaplayan kurtuluş sevincini göreceksiniz.O , cennette arkadaşlarıyla birlikte nimetler içinde sevinmektedir.Fakat o,Allah’ı ve ahiret gününü inkar eden bir adamı hatırlayıverir,o adamın durumunu öğrenmek ister.Onu görünce,kendisinin kurtuluş ve ihsan içinde olduğu için şuuru daha da artar.

Sonra Hak Teala şöyle der:

(Nasıl) ağırlanmak için bu (nimet) mi hayırlı,yoksa zakkum ağacı mı? Biz onu zalimler için bir fitne yaptık.O cehennemin dibinde çıkan bir ağaçtır.Tomurcukları,şeytanların başları gibidir (Saffat Süresi 62-65)



Kaynak : Muhammed Gazali / Kur’an’ın Konulu Tefsiri / bkz: 570-571

Okuduğunuz Makaleyi Paylaşmak İster Misiniz?
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.