Pişmanlığın Doğruluğu Ve Alameti Nelerdir?

Soru = İnsanlaran tövbesinin kabul edilmesi en fazla umulan kimdir ?

Cevap = Onların en çok korkanı ve bulunduğu durumdan,Allah Teala’nın kendisinde gördüğü ve farkında olduğu,hatalar, saçmalamalar,gafletinin uzunluğu,yüz çevirmesinin devamlılığı gibi şeylerden en çok pişman olanı ve karşılaştığı şeylerde en iyi korunanıdır.

Eğer bunlarda eşit iseler,amelde içtihat bakımından en güçlü olanıdır.Çünkü,geçmiş günahlardan duyulan pişmanlığın doğruluğunun alameti,hayatın kalan kısmındaki titiz korunma,çalışma ve gayretle Allah’a kulluğa atılmak,itaatinin çokluğunu az,nimetin azlığını çok görmek,kalp inceliği,arınmışlığı ve temizliği,hüznün devamı,çok ağlamak,bütün işleri Allah’a havale etmek,güçten ve kuvvetten kurtulmak,bundan sonra Allah’ın hükümlerine sabretmek,bütün şeylerde O’ndan razı olmak,bütün işlerinde O’na teslim olmaktır.

Tövbe Yolunda Ve Neticelerindeki Hata

Nerede yanıldığını bildim : Nefsin hakkında iyi zan besledin ve iyilik sahiplerinin hayat tarzlarını değil,derelerini arzuladın.Üstelik onların amellerinin seninkilerle aynı seviyede olmadığını inkar etmediğin gibi,sadıklara özgü amellerin sana nispet edilmesine de itiraz etmedin.Senden başkaları hakkında ise kötü zanda bulundun.Kendi durumunu ihmal ederek onları kötülük yapanlar derecesine indirdin.Kendini,başkalarının kusurlarına bakmaya adadın.

Senin durumun böyle olduğu zaman,kalbindeki acıma ve merhamet pınarlarının kuruması ile cezalandırıldın.Kalbinde sertlik ve kasvet nehirleri fışkırdı.İnsanlara, ayıplayarak,rezil ederek bakmak,onları hor görmek,onlara daha az merhamet etmek hoşuna gitti.Onlara saygı,hürmet ve rahmetle bakmayı reddettin.

Onlardan kim bu konuda seninle uyuşsa ve yakınlık duyarak,sevgi besleyerek gelip seni bulsa,sen Allah’a uzaktan uzaktan ve sinirlenerek,öfkelenerek yaklaştın.Kim sana muhalefet etse uzaklığın ve buğzun arttı.Böylece Allah’a olan uzaklığın ve O’nun sana olan öfkesi de arttı.Bütün bunların hepsinde tükenmek bilmeyen isteklere sahip oldun.Erteleme yolunda,şaşkınlıklar içerisinde yürümek hoşuna gitti.Böylece nefsinin arzusu arttı.Hırs, kalbindeki yerini sağlamlaştırdı.

Bu yüzden nefsinin bu dünyaya rağbeti arttı,açgözlü oldu,cimri kesildi,dünya şehvetlerine daldı.Kalbin de nefsine yabancılaştı.Bu durum,seninle,ahiret yoluna dahil olmakla bulacağın tadın arasına girdi.Bunların neticesi olarak artık kalbin,hayret yolunun şaşkın yolcusudur.Kurtuluş yolları ile günah perdelerinin zorlukları sana birbirine benzer görünür.Onların yakın olanına alışırsın.kokusunu koklamak hoşuna gider.

Bununla ancak düpedüz isyana ulaşırsın.Senin olmayan şeyde hak iddia edersin.Gayesi seninkinden uzak olan şeyler elde edersin.Sonra bu,seni Allah’tan başka bir şey için konuşmaya da götürür.Senin olmayan şeye bakarsın,Allah’tan başkası için amel edersin.

Farkında olmadan kendin hakkındaki iyi zannının tuzağına düşmüş,kuşatılmış ve bilmediğin bir yönden kandırılmış olursun.Neticede amelinden geriye pislik,günah,ihanet, aldatma,hıyanet,yağcılık , kötülük,nasihatın terki kalır.Sonuçta bütün bunların ortaya çıktığı bir kimse olursun.Kimin yaşayışı böyle ise,Allah onu,hesap etmediği bir şeyle karşılaştıracağı açıktır.

Ey miskin !

Sende korkunun en aşağı derecesi olsaydı,günah uğursuzluğunun seni kapladığı zaman,sevdiğinden ayrılan kimsenin ağlayışı gibi kendine ağlar,ölenin ardından dövünen kimse gibi dövünürdün.Yerdekiler ve göktekiler sana ağlasalardı,felaketinin büyüklüğünden dolayı bunu hak etmiş olurdun.Bütün mahlukat soyulmuş ve savaşmış bir kimse gibi sana taziyede bulunsaydı,bunu da hak etmiş olurdun.

Çünkü sen,günah uğursuzlukları sebebiyle dininden mahrum olmuş,bilginden yoksun kalmış,üzerine günah zilleti çökmüş,ismin isyan edenler divanına kaydedilmiş ve kendin gibiler hariç,takva sahipleri tarafından terk edilerek yalnızlaşmış durumdasındır.Sadece Allah’ı isteyenler,O’nun sevgi yolunu tuttular ve O’na ulaşan kurtuluş yollarını yol edindiler.Sen ise onların yollarından başka bir yol tuttun.Onların yolları farklılaştığı zaman sen başkasına meylettin,şaşkınca ve felaketin acısından aptalca kalakaldın.

Senin yolunun da içinde olduğu bu gibi yollar,kıyamet gününün hüsranına delalet eder.Allah’a sığınıyor,affedilmeyi ve iyilik sahiplerine yakın olmayı sadece O’ndan bekliyoruz.Şüphesiz ki O,sonsuz lütuf sahibidir,her şeyden haberardır.



Kaynak= Muhasibi / Adabü^n-Nüfüs ( Nefsin Terbiyesi ) / bkz:56…59