Kuran Yurdu

Orucun Vacipleri

    Orucun Zahiri Vacipleri



    1- Ramazan ayının ne zaman başlayacağını gözlemek.Bu da hilali görmekle olur.Ramazan ayının başladığı,bir adil kişinin hilali gördüğünü söylemesiyle sabit olur.Diğer aylar hakkında ise iki adil şahit gerekir.Bulut veya tozdan dolayı hilal görülemezse ne yapılacağı hakkında İmam Ahmed Hz üç görüş nakledilmiştir ki;

    Birincisine göre ; Ramazan ayına niyet ederek oruç tutmak vacip olur.

    İkincisine göre ; Oruç tutmak vacip olmaz.

    Üçüncüsüne göre ; İnsanlar devlet başkanına uyar ve o tutarsa oruçlarını tutarlar.Bir belde halkı hilali görse bütün beldelerde yaşayanların oruç tutması gerekir.

    2- Ramazan ayının her günü için geceden niyet etmek vaciptir.İmam Ahmed Hz nakledildiğine göre ; Ramazan ayı için bir tek niyet yeterli olur.

    3- Herhangi bir şey yiyip içmemek.Kim oruçlu olduğunu hatırlayarak ve haram olduğunu bilerek bir şey yer içer,burnuna ilaç akıtır,içeriye ulaşacak şekilde gözüne bir şey damlatır,dimağına ulaşacak şekilde kulağına bir şey akıtır,başından veya başka bir yerinden aldığı derin bir yarayı tedavi etmek amacıyla içriye ulaşacak şekilde bir ilaç kullanırsa,lavman yaparsa,kan alır-aldırırsa,kendisini kusturursa veya istimna (mastürbasyon) yaparsa orucu batıl olur.Böyle yapan birinin günün geri kalanında bir şey yiyip içmemesi ve orucunu kaza etmesi gerekir.Eğer bu sayılanları unutarak,zorlama altında veya haram olduğunu bilmeyerek yapmışsa orucu batıl olmaz.

    Toz ve sinek gibi kasıt olmadan insanın içerisine giren bir şey olursa oruca bir zarar vermez.GAyri ihtiyari olarak abdest esnasında ağzına veya burnuna aldığı suyun boğazına kaçması halinde de hüküm aynıdır.Fakat ağzına ve burnuna su alırken içten fazla almış veya burnuna su alırken aşırıya kaçmışsa iki görüşten birine göre oruç bozulur.

    4- Cinsel ilişkiye girmekten sakınmak.İlişkiye girmek,ister oruçlu olduklarını unutmuş ister unutmamış,ister zor altında yapmış ister yapmamış olsunlar,erkeğin ve kadının orucunu bozar.Kefarete gelince,mazereti ortadan kalktığı anda erkeğin oruç kefaretini yerine getirmesi gerekir.Zor altında veya unutarak bunu yapan erkeğe kefaret gerekip gerekmediği konusunda iki görüş vardır.Kadının özrü varken kefaret ödemesi gerekmez.İstekli olarak bunu yapmışsa kefaret gerekip gerekmeyeceği hakkında ise iki görüş vardır.İbnü’l-Kasım’ın İmam Ahmed Hz’den naklettiğine göre,oruçlunun üstesinden gelemediği her durumda kaza veya kefaret gerekmez.Bu da zor altındayken ve unutarak ilişkiye girmede kaza ve kefaretin düştüğünü gösterir.

    Fecir doğduktan sonra ilişkiye devam ederse,hem kaza hem kefaret ödemesi gerekir.Eğer fecir doğduğu sırada ilişkiye son verirse ne olacağı hakkında iki görüş vardır.

    • Birincisine göre ; Kaza ve kefaret ödemesi gerekir.
    • İkincisine göre ; Kaza ve kefaret gerekmez.

    Kişi oruçluyken eşinin vajinası haricinde faydalanırsa,onu öpse,ona dokunsa veya tekrar tekrar bakıp boşalsa orucunu kaza etmesi gerekir.Kefaret verip vermeyeceği konusunda iki görüş vardır.Karısına dokunsa ve mezisi gelse sadece kaza gerekir.

    Orucu bozmanın kefareti,herhangi bir kusuru bulunmayan mümin bir köle azat etmektir.Kişi bunu yapamazsa arka arkaya iki ay kesintisiz oruç tutmalıdır.Bunu da yapamazsa altmış fakiri doyurması gerekir.Bunu da yapamazsa kefaret ondan sakıt olur.İmam Ahmed Hz’den nakledilen bir görüşe göre orucu bozmanın kefaretinde bu sıralama gerekli değildir ve kişi köle azar etmek,arka arkaya iki ay oruç tutmak veya altmış fakiri doyurmak arasında tercih yapabilir.

    5- Cinsel ilişki sonucu veya başka bir yolla olsun istimadan kaçınmak gerekir.Hayal etme sonucu meni gelirse orucun bozulup bozulmayacağı konusunda iki görüş vardır

    6- Kendini kusturmaktan kaçınmak gerekir.Daha önce söylediğimiz gibi,kişi oruçlu olduğunu hatırladığı ve bunu yapmanın haram olduğunu bildiği halde kendisini kusturursa orucu bozulur.Fakat kendi isteği dışında kusarsa orucu bozulmaz.Kişinin kendi balgamını yutması sonucunda orucunun bozulup bozulmayacağı hakkında iki görüş vardır.Tükürüğü ağzında biriktip sonra yutması halinde orucun bozulup bozulmayacağı hususunda da iki görüş vardır.

    Oruçlunun Dikkat Etmesi Gereken Hususlar



    Kaynak =İbnü’l Cevzi / Minhacü’l-Kasıdin Ve Müfidü’s-Sadıkin / C:1 / bkz =

    Okuduğunuz Makaleyi Paylaşmak İster Misiniz?
    ZİYARETÇİ YORUMLARI

    Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

    BİR YORUM YAZ

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.