Nisa Süresi 157. Ayetin Tefsiri

  • YAHUDİLERİN İSA (A.S)’A YAPTIĞI KÖTÜLÜKLER VE İSA (A.S)’IN ÖLDÜRÜLMESİ VE ÇARMIHA GERİLMESİ

Nisa Süresi 157 Ayet = Ve ‘Allah elçisi Meryem oğlu İsa’yı öldürdük demeleri yüzünden (onları lanetledik).Halbuki onu ne öldürdüler,ne de astılar;fakat (öldürdükleri) onlara İsa gibi gösterildi.Onun hakkında ihtilafa düşenler bundan dolayı tam bir kararsızlık içindedirler,bu hususta zanna uymak dışında hiçbir (sağlam) bilgileri yoktur ve kesin olarak onu öldürmediler

Tefsiri ;’Ve ‘Allah elçisi Meryem oğlu İsa’yı öldürdük demeleri yüzünden (onları lanetledik)’.Yani,kendisinin bu makamda olduğunu iddia eden bu adamı öldürdük.Bu sözleriyle Yahudiler onunla alay etmekte ve dalga geçmektedirler.Bu sözleri müşriklerin Hz Peygamber (s.a.v)’e ‘Ey kendisine Kitap indirilen! Sen delisin (1)’ sözüne benzemektedir.

  • Yahudilerin (Allah’ın laneti,öfkesi,gazabı ve cezası onlara olsun) yaptıklarından bazıları şunlardır;

Allah (c.c) İsa (a.s)’ı açık delillerle ve doğru yolu gösteren kılavuzla peygamber olarak gönderince Allah’ın (c.c) ona verdiği peygamberlikten ve müthiş mucizelerden dolayı onu kıskandılar.Zira (a.s) anadan doğma körü ve alacayı iyileştiriyor,Allah’ın izni ile ölüleri diriltiyordu.Çamurdan kuş suretinde bir şey yapıp üflüyor ve o şey (Allah’ın izniyle) uçan,gözle görülebilen bir kuş oluyordu. Allah’ın (c.c) ona ikram ettiği ve elinde gerçekleştirdiği daha pek çok mucize vardır.Bunlara rağmen Yahudiler onu yalanladılar,karşı çıktılar ve ellerinden gelen her türlü eziyeti yaptılar.Öyle ki İsa (a.s) onlarla aynı belde kalamadı;annesiyle birlikte sürekli yolculuk halindeydiler ve oradan oraya gidiyorlardı.

Yahudiler bununla yetinmeyip bir süre sonra dönemin Şam kralını ona karşı kışkırttılar.Kral yıldızlara tapan bir müşrikti ve o dinden olanlara Yunan denirdi.Yahudiler ona ‘Beyti Makdis’te insanların kafasını karıştıran ve yoldan çıkaran,halkı krala karşı kışkırtan bir adam var diye haber gönderdiler.Buna öfkelenen kral Beyt-i Makdis’deki yardımcısına ‘Söz konusu adama karşı dikkatli olması,çarmıha gerip başına diken batırması ve insanları onun şerrinden koruma emri verdi.Bu mektup kendisine ulaşınca zamanın Beyt-i Makdis (Kudüs) valisi harekete geçti.

Bir grup Yahudiyle İsa (a.s)’ın bulunduğu eve gitti.On iki veya on üç -on yedi olduğu da söylenmiştir- arkadaşlarıyla birlikte Cuma günü ikindiden sonra ve Cumartesi akşamı onu kuşattılar.Onların geldiğini hissedip yanlarına çıkmasından veya onların yanına girmelerinden başka ihtimal kalmadığını görünce ‘Mükafatı cennette benim arkadaşım olmak üzere sizden kim bana benzer hale getirilmek ister dedi. Onlardan bir genç atılarak bunu kabul ettiğini söyledi.Fakat İsa (a.s) sanki onu küçük buldu ve sözünü iki ve üç defa tekrarladı.Hepsinde de sadece bu genç icabet ediyordu.İsa (a.s),Tamam,sen o kimse olacaksın dedi.Kendisine İsa (a.s)’in şekli verilen genç aynen onun gibi oldu.Sonra evin tavanından bir pencere açıldı.İsa (a.s)’ı uyku hali kapladı ve ‘Allah buyurmuştu ki:Ey İsa! Seni vefat ettirecek ve katıma yükselteceğim (2)’ buyruğunda ifade edildiği gibi o haliyle göğe yükseltildi.

Yükseltidikten sonra İsa (a.s)’ın adamları dışarı çıktılar.Genci görünce onu İsa (a.s) sandılar.Hemen tutuklayıp o gece çarmıha gerdiler ve başına diken koydular.Yahudiler kendilerinin onu öldürmeye çalıştıklarını açığa vurdular ve buna sevinip övündüler.Cehaletlerinden ve kıt akıllarından dolayı bazı Hristiyan gruplar da bunu kabul ettiler.Buna sadece İsa (a.s) ile birlikte evde olanlar inanmadı.Çünkü onun göğe yükseltildiğine bizzat şahit olmuşlardı.Diğerleri ise Yahudilerin sanığı gibi çarmıha gerilenin Meryem oğlu İsa (a.s) olduğunu sandılar.Hatta Meryem (a.s)’ın çarmıha gerilmiş oğlunun altına oturup ağladığını söylediler.Çarmıha gerilenin Meryem (a.s) ile konuştuğu bile söylenmiştir

Bunların hepsi Allah’ın,yüce hikmeti gereği kullarını imtihanıdır.Allah (c.c) mucizeler,beyyineler ve açık delillerle desteklediği değerli peygamberine (s.a.v) indirdiği Kur’an-ı Kerim’de bu hakikatı açıklamış,beyan etmiş ve açığa çıkarmıştır.Konuşanların en doğrusu ve alemlerin Rabbi olan,gizliliklerden ve kalplerden haberdar olan,göklerde ve yerdeki gizlilikleri,geçmişte ve şu anda olan ile olmamış şey olsaydı nasıl olacaktıysa onu bilen Yüce Allah şöyle buyuruyor:’Halbuki onu ne öldürdüler,ne de astılar;fakat (öldürdükleri) onlara İsa gibi gösterildi’.Yani benzeyeni görüp onu astılar.O yüzden Yüce Allah ardından şöyle buyuruyor:’Onun hakkında ihtilafa düşenler bundan dolayı tam bir kararsızlık içindedirler,bu hususta zanna uymak dışında hiçbir (sağlam) bilgileri yoktur’.Bunlar İsa (a.s)’ı öldürdüklerini iddia eden Yahudilerle bunu kabul eden cahil Hristiyanlardır.Hepsi de bu konuda şüphe şaşkınlık,sapkınlık ve çılgınlık içindedirler.O yüzden yüce Allah daha sonra ‘Ve kesin olarak onu öldürmediler’ buyurmuştur.Yani,onu İsa olduğundan emin olarak öldürmediler.bilakis öldürürken o olduğundan şek ve şüphe içindeydiler.



Kaynak= İbn Kesir / İbn Kesir Tefsiri -Tefsiru’l Kur’an’il Azim- / C:3 / bkz:357-358

  • (1-Hicr’6);(2-Al’i İmran’55)
Okuduğunuz Makaleyi Paylaşmak İster Misiniz?
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.