Nebe (Amme) Süresi Muhammed Gazali Tefsiri

  • 04 Temmuz 2018
  • 38 kez görüntülendi.

Her halkın kendilerine peygamberlik iddiasıyla gelen kişinin sözünü ve şahsiyetini araştırması sonra da leh ve aleyhinde hüküm vermesi hakkıdır.

Biz soruyoruz; Muhammed ne getirmiştir?

O,Allah’ın hak olduğunu bize bildirmiş,Allah’ın varlık ve kemalinin delillerini eşsiz bir tazda açıklamış,Allah’ın tek olduğunu,göklerde ve yerde olanların O’nun yaratığı olduğunu,her bir melek,insan veya cinlerin istisnasız O’na ihtiyaç duyduğunu,O’na kavuşan her yükümlünün kesin sorguya çekileceğini beyan etmiştir.’Artık kim zerre ağırlığınca hayır yapmışsa onu görür.Ve kim zerre ağırlığınca şer yapmışsa onu görür (Zelzele’7-8)’

Hz Muhammed niçin inkar edilmiştir?

Şayet ben,herhangi bir kimsenin,O’nun bize getirdiğinden daha değerli bir şey getirdiğini görseydim ona uyardım! Ama böyle birşeyin ihtimali bir düşünülemez.

Nebe süresi,müşrikler hakkında şöyle diyor:Muhammed’in davetinin sizi ikna etmediğini varsayın.

Peki be ahkmak;

Göklerin ve yerin yaratılışını düşünmez misiniz?

Biz yeryüzünü bir beşik dağları birer kazık yapmadık mı? Ve sizi çift çift yarattık (Nebe’4-6)

Şimdi biz Hicri 14. ve Miladi 20 yy’ın sonlarında bulunuyoruz.Şimdiye dek farklı risaletlere vesile olduk.Bize düşen karşılaştırma yapmak ve tercih etmektir.Söylediğim bir gerçektir.Ben kitap ve sünnet olarak Muhammed’in getirdiği mirasla karşı karşıyayım.O’nun üzerine hiç kimseyi takdim etmiyorum ya da insaflı bir söylemle O’nun dediklerini kabul ediyorum.Şüphesiz O’nun risaleti kadim ve son vahiy birlikte temsil etmektedir.O’na karşı çıkan semavi bir vahiyy değil beşer sıfatlarından başka bir şey olamaz.’Ey Muhammed! Sana söylenen senden önceki peygamberlere söylenmiş olandan başka bir şey değildir (Fussilet’43’.Yani ben Hz Muhammed’e uyduğum zaman aynı zamanda Hz Musa,İsa,Nuh ve İbrahim’e de uymuş oluyorum

Bu süre dört farklı bölümden oluşmaktadır ki bunlar da;

1- Evren ve insanlar,şanı yüce Allah’ın şu sözünde anlatılmıştır:

Sıkışan(bulut)lardan şarıl şarıl su indirdik.Çıkaralım diye onunla tane(ler) ve ağaçları birbirine sarmaş dolaş bahçeler (Nebe’14-16)

2- Hesap günü çok özlü bir şekilde anlatılmıştır:

Muhakkak ki (iyilerle kötülerin birbirinden ayırt edileceği) hüküm günü,belirlenmiş bir vakittir.O gün,Sur’a üflenir,bölük bölük gelirsiniz (Nebe’17-18)’

Kur’an’ın kıyametten bol bol söz etmesinin sebebi,karakterlere baskın gelen dünya sevgisine karşılıktır.

3- Suçluları bekleyen ceza anlatılmıştır:

Cehennem de durmadan gözetlemektedir.Azgınların varacağı yerdir.Orada çağlar boyu kalacaklardır (Nebe’21-23)

4- Salih müminleri bekleyen nimetler anlatılmıştır:

Takva sahipleri için de kurtuluş vardır.Bahçeler,bağlar,göğüsleri tomurcuklanmış yaşıt kızlar (Nebe’31-33)

Manevi karşılık bir gerçektir.Meleklerin çoğunluğu ile birlikte Allah’ı öven ve O’nu yücelten müminlerin yüzleri nurlandırılacaktır.Açmış bahçeler içinde ve yaşıt kızlarla birlikte olmak nimetin tamamlanmasıdır.Bu muhteşem anlatımdan sonra akıl sahiplerine şöyle denir;

İşte bu hak gündür.Artık dileyen,Rabbine varan bir yol tutar (Nebe’39)’

Kim takva ile donanırsa kurtulur.Kim bu dünyada beyhude yaşar ve ellerini boş olarak Allah’a sunarsa artık geç kaldığından ötürü pişman olur.

‘Biz sizi yakın bir azap ile uyardık.O gün kişi,ellerinin (yapıp) öne sürdüğü işlere bakar ve kafir:Keşke ben (daha önce) toprak olsaydım der (Nebe’40)

Sürenin sonunda Hz Muhammed’i araştıranalara diyoruz ki:O’nun şahsı bu beyandan ne kazanmıştır?

Allah’ı davetle gönülleri ateşlemesi onun kusuru mudur? Fitne çıkaranlara ve azgınlara karşılık vermesi O’nun bir ayıbı mıdır?



Kaynak = Muhammed Gazali / Kur’an’ın Konulu Tefsiri / bkz:809-811