Müddessir Süresi İbn Kesir Meali Geylani Tefsiri

Ey Örtüye Bürünen Peygamber Kalk

1-10 Ey örtünüp bürünen,Kalk,artık uyar,Ve yalnız Rabbini yücelt,Elbiseni temizle,Pisliklerden uzak dur,(Yaptığını) çok görerek minnet etme,Rabbin için sabret! .Çünkü o boruya üfürüldüğü zaman,İşte o gün oldukça zor bir gündür,Kafirlere.Hiç de kolay değildir.

Bol Bol Nimetler Verilenler

11-20 Başbaşa bırak beni,tek başına yarattığım,Kendisine uzun boylu mal verdiğim,Ve hazır bulunacak oğullar,Ve kendisine alabildiğine nimetler verdiğim kimse ile.Sonra daha da arttırmamı umar.Asla.Çünkü o ayetlerimize karşı çok inatçıdır.Ben onu sarp yokuşa sardıracağım.Çünkü o düşündü ölçtü,biçti.Kahrolası,ne biçim ölçtü biçti? Tekrar tekrar kahrolası,ne biçim ölçtü biçti?

21…25- Sonra baktı,Sonra kaşlarını çattı,yüzünü ekşitti,Sonra yüz çevirip,büyüklük tasladı.Ve hemen dedi ki:Bu nakledilegelen bir sihirden ibarettir.Bu insan sözünden başka bir şey değildir.

26…30- Ben onu Sekar’a sokacağım.Sekar’ın ne olduğunu sana ne bildirdi? O hemen bırakmaz,hem de terk etmez.O insan derisini kavurandır,Onun üzerinde ondokuz (melek) vardır (a)

‘Üzerinde’ Allah’ın izni ile ‘on dokuz’ zebani,yani görevli melek yahut benzeri varlık ‘vardır (30)’.On dokuz sayısının verilmesinin sebebi,Sekar’a girmeye neden olan kötü ve çirkin fiillerin hayvani ve tabii kuvvetlerle işlenmesidir.Hayvani kuvvetlere gelince onlar on iki tanedir:Şehevi kuvvetler,gazabi kuvvetler,dış duyular ve iç duyular.Tabii kuvvetler ise yedi tanedir.:Çekme,tutma,sindirme, itme,beslenme, büyüme ve üreme kuvveti.Şu halde sekar bu kuvvelerin doğurduğu fillerden oluşur ve Sekar’ın kaynaklandığı kuvvetler kadar zebanisi vardır.Bu da Allah’ın bir adaletidir.Böylece her bir zebani,insandaki bir günah kuvvetini cezalandırır

  • Cehennemin Bekçileri

31- Ve biz Cehennemin muhafızlarını meleklerden başka kılmadık ve onların adetlerini kâfir olanlar için ancak bir imtihan kılmış olduk. Tâ ki: Kendilerine kitap verilmiş olanlar, iyice öğrensinler. Ve iman etmiş olanlara da iman arttırsın ve kitap verilmiş olanlar ile mü’mîn bulunanlar, şüpheye düşmesinler. Ve kalplerinde bir maraz bulunanlar ile kâfirler de desin ki: Allah bu misâlle ne demek istemiştir? işte Allah, dilediği kimseyi böyle sapıklığa düşürür ve dilediği kimseye de hidâyet nasîp buyurur ve Rabbin ordularını ancak kendisi bilir ve o, insan için ancak bir öğüttür.

32…37- Ama öyle yapmıyorlar.Andolsun aya,Geri geldiğinde geceye,Aydınlandığı zaman sabaha,Muhakkak ki o büyüklerden biridir.İnsanlar için bir uyarıcıdır.Aranızdan ileri gitmek yahut geri kalmak isteyene,

38…41- Her bir nefis kazandıkları karşılığında rehin alınmıştır.Yemin ashabı müstesna.Cennetlerdedirler,birbirlerine soru sorarlar,Suçlular hakkında:

42- Sizi Sekar’a ne sürükledi?

43…46- Derler ki:Biz namaz kılanlardan değildik,Yoksullara yedirmezdik,Biz de dalanlarla birlikte dalardık.Din gününü yalanlardık.

47- Nihayet ölüm gelip bize çattı

48- Artık şefaat edenlerin şefaati onlara fayda vermez.

49- Ne oluyor ki öğütten yüz çeviricidirler.

50…53- Onlar sanki aslandan ürküp kaçan yaban eşekleridir.Hatta onlardan her biri kendisine açılmış sahifeler verilmesini ister.Asla! Doğrusu onlar ahiretten korkmazlar.

54…56- Hayır,gerçekten o bir öğüttür.Kim dilerse ondan öğüt alır.Allah dilemedikçe de öğüt al(a)mazlar.İşte o kendisinden korkulmaya layık olandır,bağışlamak da ona yaraşır.(b)



a- Meal = İbn Kesir / İbn Kesir Tefsiri ,Tefsiru’l Kur’an’il Azim, / C:XI / bkz:449…471
b- Abdülkadir Geylani / Geylani Tefsiri / C:VI / bkz:249

Okuduğunuz Makaleyi Paylaşmak İster Misiniz?
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.