Küçük Günahların Büyük Günahlardan Sayılması

  • Küçük günahların büyük günahların tarafına geçmesinin bir takım sebepleri vardır ki bunların başta geleni de

1-) Küçük günahları devamla işleyerek,o günahlar hakkında ısrar etmektir.Küçük gördüğünüz günahlar devamlı ve ısrarla işlenmesi halinde bir zaman sonra büyük günahlar safına geçer.İşte bu sebeple denilmiştir ki;

  • Küçük günah devamla yapılacak olursa bir zaman sonra büyür,af dileme de de büyük günah yok olur

Tekrar edilmeyen büyük günahın af ihtimali,ısrar edilen küçük günahın affından daha kuvvetlidir.Bu aynen şu misale benzer ki;Bir taşın üzerine çokça su dökülse kurur geçer ve izi kalmaz.Ancak aynı miktar su taşın üzerine damla damla olarak damlatılacak olsa taşın üzerindeki izi kaybolmaz.Unutmayın ki taşı delen suyun çokluğu değil devamlı oluşudur.

Peygamber Efendimiz (s.a.v) buyuruyor ki;

  • Amellerin en hayırlısı az olsa bile devamlı olarak yapılanıdır

2-) Unutmayın ki eşya zıddıyla bilinir ve değer kazanır.Buna göre devamlı olarak değil de birden çok yapılan amelin kalbin nurlanması yönünde etkisi azdır.Şu misalde verileceği üzere; Üç gün,beş gün beş vakit namazı kılıp da 3-5 ay başı hiç secdeye gitmeyen insanın durumunda olduğu gibi.Kaldı ki bu kişi zaten kılmak zorundadır farzdır ancak nefsine yenik düştüğünden doalyı kılamıyorsada her gün 2-3 vakti devamlı kılsaydı ve bunda da kararlılık gösterseydi bir zaman sonra zaten kendiliğinden vakitlerin hepsini kılmak isteyecekti. Aynen bunun gibi devamlı olarak işlenen küçük günahların da kalbi karartmaları,bir defa yapılan büyük günahlara göre daha fazla etkisi olur.Yalnız burada dikkat edilecek olan önemli bir husus vardır;

Çoğu zaman küçük günahlar büyük günahların yolu olur. Mesela; Görmek,konuşmak, ellemek olmadan zina ortaya çıkmaz.Yine kavga, münakaşa ve dedikodu olmadan adam öldürmek vuku bulmaz.Madem gerçek böyledir o zaman yapılması gereken şudur ki;

  • Büyük günahların işlenmesinden önce mutlaka küçük günahlar vardır ve bunların terk edilmesi gereklidir.Çünkü günah küçük günahlarla başlar ve biter. Eğer bu günahların haricinde büyük günah birden bire işlenirse ve bilerek yapılmamak sureti ile ısrar edilmezse,bunun affedilme ihtimali sürekli ve ısrarla işlenen küçük günahlardan daha kuvvetlidir ve fazladır.

3-) Küçük günahların büyük günahlardan sayılmasına sebeplerden bir diğeri de;günahın küçüklüğüne bakarak günahı kime karşı işlediğini önemsememek ve bu işlediğin günaha kulak asmamaktır.Çünkü insan işlediği bir hatayı büyük gördükçe Allah onun kusurunu küçültür.Fakat bunu yapmayacak olursa yani işlediği küçük günahları önemsemediği ve önemsiz gördüğü zaman da,insanın küçümsediği ve önemsiz gördüğü büyük günahları büyütür.Bunun sebebi de ;İnsanın işlediği günahın büyüklüğünü kabul etmesi ve ondan nefret ettiğini ve sevmediğini gösterir.Fakat bunu yapmayacak olursa işlediği günahı sevdiği ve bundan hoşlandığı anmalına gelir. Halbu ki işlediği günahı küçümsediği zaman,o günahı işlemeye alışır ve günahın da etkisi daha çok olur.

4-) Peygamber Efendimiz (s.a.v) buyuruyor ki:’Mü’min kişi günahını başı ucunda ve üzerine yıkılmaya hazır bir dağ gibi görür ve korkar.Münafık da günahını burnuna konan ve kolayca uçuşabileceği bir sinek gibi görür’ ve yüce Allah Peygamberlerinden birine şöyle vahyetti:Sana verilmiş bulunan hediyenin küçük oluşuna bakma.O hediyeyi sana gönderen (Allah)’ın büyüklüğüne bak.İşlediğin kusurun küçük oluşuna bakma,kusuru kime karşı işlediğine bak

Küçük günahların büyük günahlardan sayılmasının bir diğer sebebi de madde 3 de açıklandığı üzere insanın günahını hiçe sayıp küçümsemesi ve keşke işlediğim bütün günahlar böyle olsa diyerek işlediği günahtır.Oysa mü’minin günahını büyük görüp ondan korkması Allah’ın kahrını ve yüceliğini bildiğindendirMü’min işlediği günahın kime karşı olduğunu ve O’nun azametini tefekkür ettiği zaman işlediği günah küçük bile olsa onu gözünde büyütür.Aksine davranacak olursa Allah’ı sevdiğini iddia etse bile sevmiyordur, korktuğunu söylese bile korkmuyordur.Bu konuda ki iki makale için bakınız;

5-) Ariflerden birisi diyor ki:Günahın küçüğü olmaz.Allah’a karşı gelinen her şey büyük günahtır ve yine İslam büyüklerinden (sahabe)’den biri diyor ki:’Sizin bugün kıldan ince görüp değer vermediğiniz öyle günahlarınız var ki,biz Resulüllah’ın zamanında onları büyük günahlardan sayıyorduk’.İşte bunun sebebi neydi diye merak edecek olursanız eğer:Ashab-ı Kiram’ın Allah’ı tanıması ve bilmesi idi.Onların katında Allah’ın yüceliğine yönelen her isyan ve her kusur büyük kabul edilirdi.Bu yüzden alimlerin bilgisizlere göre mesuliyetleri daha fazladır ve halk katında değer verilmeyen birçok günah arifler için katiyyen affedilmez.Zira kusurun büyüklüğü bilginin derecesine göredir.

6-) Küçük günahların büyük günahlar safına geçmesinin bir diğer sebebi de;işlenen küçük günaha sevinerek ve bunu bir nimet kabul ederek işlemek ve onun kendisini meşakkata sokacağını bilmektir.Küçük günah zevkle yapılınca büyümeğe yüz tutar ve kalbi karartmadaki etkisi artar.İşte böylesi bir durumda işlediği günahlar büyür ve insanı mahvolmaya doğru sürükler.İnsan bir kusur işleyip de şeytanın pençesine düştüğünü anlayınca yapması gereken;şeytana mağlup olduğu ve Allah’tan uzaklaştığı için üzülmek ve işlediği günahlardan dolayı pişmanlık duymaktır.

7-) Küçük günahların büyük günahlar safına geçmesinin bir diğer sebebi de,Allah’ın o günahı açığa vurmayıp gizlemesine ve kendine belirli bir süre tanımasına kulak asmayıp buna ihanet ederek işlediği günahı tekrar etmesi ve insanlara anlatmasıdır.

8-) Küçük günahların büyük günahlar safına geçmesinin bir diğer sebebi de;işlediği bir günahı bir topluluk arasında anlatmakttır.Bu da Allah’ın gizlediği şeylere karşı işlenen bir cinayet,ayrıca dinleyenleri de kötülük işlemeye teşvik edici ve özenti hissettiren bir durumdur ki;bu da günah üstüne günahtır.Nitekim bu konuda;

Peygamberimiz (s.a.v) buyuruyor ki:

  • Günahlarını açığa vuranlar hariç;herkes affa uğrar.Gece işlediği günahları Allah gizleyip açıklamadığı halde,sabahleyin kalkar kalkmaz kendinin yaptıklarını herkese açıklar.İşte affa uğramayacak olan kimse budur.

Allah’ın vasıf ve nimetlerinden biri de iyilikleri açıklayıp işlenen kötülükleri gizlemektir.Bunları açığa vurmak Allah’ın nimetine karşı nankörlük etmektir.Bu beyanda;

İslam büyüklerinden bazıları diyor ki:Dikkat et de günah işleme,işlesen bile günahını başkasına söyleyerek onu da isyana teşvik etme.Çünkü o zaman işlediğin günah iki katına çıkar ve yine bir başka zat diyor ki:Başkasına yapılacak en büyük kötülük,isyan etmesi yani günah işlemesi için ona uygun mekan ve yer hazırlamaktır.

9-) Küçük günahların büyük günahlar safına geçmesinin bir diğer sebebi de;Küçük günahlara dalan kimsenin,başkaları tarafından örnek alınan bir alim olmasıdır.Çünkü alim bu günahları işlerken başkaları tarafından örnek alınabilir.Başkaları da ona bakarak bu kötülükleri işlemeye kalkarlar.O alim ölse bile kötü örnek olması devamlı olur.İşte bu yüzden günahlarının kendisinin ölümü ile beraber ölen kimselere ne mutlu denmiştir.Nitekim bu beyanda;

Peygamberimiz (s.a.v) buyuruyor ki;

  • Kötü bir işi adet haline getiren kimsenin günahı kendine yazıldığı gibi,ondan örnek alıp bu günahı işleyenlerin günahları kendilerine yazılır.Ayrıca işledikleri günahın bir misli de o kötü adeti ihdas eden kimseye yazılır.

İslam büyüklerinden İbn Abbas diyor ki;

  • ‘Kendisine tabi olunan alimin vay haline’.Demek istiyor ki; Kendisi ufak bir hata yapınca onu telafi eder.Fakat ona uyan insanlar o işlediği kusuru çevreye yayarlar

Yine İslam büyüklerinden bazıları diyor ki;

  • Alimin yaptığı bir hata;yara alıp batmaya başlayan bir gemiye benzer.Gemi kendi batmasıyla kalmaz,içinde bulunanları da beraberinde batırır.Alim de aynen gemi gibi,kendi batarken kendine uyanları da helak eder.

Alim’in günah işlemekten sakınması gerekir.Çünkü hikaye edilir ki;

Bid’atlere sapan bir alim kendisiyle beraber bir çok kimseyi de hak yoldan ayırdı.Sonunda yaptıklarından pişman oldu ve tevbe etti.Halkın hak yolu bulması için de uzun zaman çabalayıp durdu.Allah Teala zamanın peygamberine şöyle vahyetti;

  • ‘Eğer bu adamnın işlediği günah kendisiyle benim aramda olsaydı affederdim.Faka hak yoldan ayırıp cehenneme girmelerine sebep olduğu birçok kimseler var,onların hali ne olacak?’

Bu rivayetlerin hepsi alimlerin durumlarının tehlikeli olduğunu gösteriyor.Bu sebeple alimlere düşen iki görev vardır;

Günah iş yapmamak

Eğer işleyeceği günah varsa onu da son derece gizli yapmaya çalışmaktır.İşledikleri günahlara karşı kendine uyanlar bulunduğundan verilecek günah kat be kat fazla olacağı gibi,yaptığı iyiliklere karşı da kendine tabi olanlaın sayısına göre kat be kat fazla mükafat verilecektir.



Kaynak = İmam Gazali / İhyau Ulumi’d-Din / C:4 / bkz:71…75

(Aslına bağlı kalınmak sureti ile ilaveler yapılmıştır)

Okuduğunuz Makaleyi Paylaşmak İster Misiniz?
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.