Kerahet Vakitleri

Kerahet Vakitleri Tablosu Ve Bu Vakitlerde Namaz Kılınmasının Yasaklanmasının Sebepleri



1= Güneşin doğmasından memleketimize göre kırk elli dakikalık müddet içerisindeki yükselişine kadar olan zamandır.

2= Güneşin yükselip de tam tepeye geldiği zeval anının bulunduğu vakit.

3= Güneşin sararmasından ve gözleri kamaştıramaz bir hale gelmesinden itibaren batışı zamanına kadar olan vakit.

4= Fecr-i Sadık’ın doğmasından güneşin doğacağı zamana kadar olan vakit.

5= İkindi namazı kılındıktan sonra güneşin batmasına kadar olan vakit.İlk üç vakit de kazaya kalmış farz namazlar,vitir gibi vacibi olan namazlar,önceden hazırlanmış bir cenaze namazı kılınamaz.Yine bu vakitlerde önceden okunmuş bir secde ayeti için tilavet secdesi yapılmaz.Eğer bu söylenenler yapılacak olursa,iade edilmesi gerekir.

Bu üç vakit nafile namaz da kılınmaz.

Şayet kılınacak olursa, kerahetle caiz olur ve iadesi gerekmez.Çünkü bu kerahet,nafile namazların sağlıklı olmasına engel değildir..Bununla birlikte,bu vakitlerden birine rastlayan bir nafile namazı bozup,kerahet vaktinden sonra onu kaza etmek daha faziletlidir.

Bu üç vakit;ateşe tapanların ibadet zamanıdır.Onlara benzemekten kaçınmak,hak dine saygının gereğidir.

Diğer iki kerahet vaktinde ise yani fecr-i sadık‘ın doğmasından güneşin doğacağı zamana kadar olan vakit ile ikindi namazı kılındıktan sonra güneşin batmasına kadar olan vakitte sadece nafile namaz kılmak mekruhtur.Farz ve vacip namaz,cenaze namazı,tilavet secdesi mekruh değildir.

Bu iki vakitten birinde başlanmış olan bir nafile namaz,kerahetten kurtulmak için bozulmuş ise,sonradan kaza edilmesi gerekir.

Güneş batarken yalnız o günün ikindi namazı kılınabilir.Fakat başka bir günün kazaya kalmış olan ikindi namazı kılınamaz.Güneşin doğuşuna rastlayan herhangi bir namaz bozulmuş olur.Çünkü yeni bir namaz vakti girmiş olmaktadır.Bu itibarla sabah namazı kılınırken güneş doğsa namaz bozulur.Ama ikindi namazını kılarken güneş batsa,namaz bozulmaz.Çünkü namaz vakti çıkmış,fakat yeni bir namaz vakti girmemiştir.

Tam zeval anına rastlayan bir namaz farz veya vacib ise bozulur.Eğer nafile ise mekruh olmuş olur.Zeval vakti son bulup da güneş batıya doğru yönelmeye başlayınca,artık ittifakla kerahet vakti çıkmış olur.

Güneşin batmasından sonra;akşam namazı kılınmadan nafile namaz kılmak mekruhtur.Çünkü akşam namazı geciktirilmiş olur.Oysa ki akşam namazında acele etmek de fazilet vardır.

Cuma günü imam hutbeye çıktıktan sonra veya kamet getirdikten sonra nafile bir namaza başlamak mekruhtur.

Güneş doğduktan sonra görünüşüne göre bir veya iki mızrak boyu yükselmesi ile kerahet vakti çıkmış olur.

Artık istenilen nafile ve kaza namazı kılınabilir.Bu zamanı belirlemek için başka kolay bir usul de vardır: Şöyle ki; Çeneyi göğse dayayarak güneşe bakmalı;eğer güneş ufuktan yükselmiş olmasından dolayı görünmezse kerahet vakti çıkmış demektir.



Kaynak=Akademi Araştırma Heyeti / Bir Müslümanın Yol Haritası / bkz:322…324