Kanaatkar Olmanın Çareleri

Kanaatkar Olmak



Bu çeşit tedavinin temeli üçtür

  1. Sabır
  2. İlim
  3. Amel

Bunların hepsi beş madde de toplanır.Bunlar

1-) Ameldir=Geçimde israftan sakınma ve harcamakta orta yolu takip etmektir.Kanaatin yüceliğine inanan kimse,harcamalarını elinden geldiği kadar kısmalı ve lüzumlu harcama ile yetinmelidir.Masrafları haddinden fazla olup eli açık olanlar kanaatkar olamazlar.

Sevgili Peygamberimiz buyuruyor ki;

Üç şey vardır ki;bunlar insanın kurtuluşunu sağlayan ve insanı koruyan şeylerdendir:

Gizli ve açık olarak Allah’tan korkmak

Yoksulluk zamanında da varlık zamanında da hesaplı harcama

Hiddetli ve hiddetsiz zamanlarda dahi adaletten ayrılmamaktır.

2-) Bugünlük rızkını elde eden kimsenin,yarını için takdir edilen rızkın kendisine geleceğine inanması,onun en büyük yardımcısıdır.Fazla istenmesi rızkın istenmesi için bir sebep olmadığını bilmeli.Allah’ın va’dine güvenmeli ve inanmalıdır.

Yüce Allah buyuruyor ki; 

Yerde yürüyen ne kadar canlı varsa hepsinin rızkı Allah’a aittir (Hud Süresi’6)

Şeytan insanı fuhuşla emreder,yoksullukla korkutur ki buna aldanmamalıdır.Şeytan der ki:Fırsat elde iken durma topla,bakarsın sonra hasta düşersin.Kazanamaz hale gelince dilenmek zorunda kalırsın.

Böylece şeytan insanı hayatı boyunca meşgul eder durur.Sonrada meşgul ettiği adaının karşısına geçer,güler,durur.

Hırstan kurtuluşun çaresi takdir edilen rızkı,Allah’ın kullarına kesin olarak vereceğine inanmaktır.Buda rızkını helal yoldan kazanmakla mümkün olur.Hatta Allah kulunu hiç ummadığı,beklemediği bir yerden rızıklandırır.

3-) Kanaatkarlıkta olan şeref ile hırs ve tama’da bulunan aşağılık hali bilmektir.Bunu anlayan kimsenin meyledeceği yer,kanaattir.Çünkü hırsta sıkıntı ve güçlük,tama’da da mutlaka aşağılıktan bir ez,bir eser vardır.Kanaatte ise,sadece şehevi arzu ve isteklere,lüzumsuz şeylere karşı sabretme acısı vardır.Bunu da yalnız Allah bilir.Bu çeşit sabırda ahiret sevabı vardır.Hırs ve tama’da ise,insanların dikkatini çekme hastalığı vardır.Bu ise,sorumluluk gerektirdiği gibi,günahtırda aynı zamanda

4-) Müslüman olmayan ve aşağılık insanların ahmak ve hatta bir kısım akılsız ve dizsizlerin nasıl bolca nimetlere sahip olduklarını görmeli,sonra da Peygamber ve velilerin,dört büyük halifenin,sahabe ve tabii’nin durumlarını düşünüp söylediklerini tutmalı ve onların davranışlarını gözden geçirmeli ve kime benzemesi gerektiğini belirlemelidir.

Aşağılıklara,gayri müslimlere mi,yoksa Peygamberlere ve onun taifelerine mi benzeyecek.Böylece aza kanaat eder,darlığa karşı dayanıklı olur.Bunu düşünmezde midesini düşünürse,bilmeli ki; merkeb ondan daha çok yiyor.

Cinsi münasebette bulunmak istiyorsa bilmeli ki:domuz ondan daha çok cinsi münasebette bulunuyor.eğer giyim ve süsde aşırıya kaçmak istiyorsa,bu yarışta Yahudileri geçemeyeceğini bilmelidir.

5-) Malın afetleri bölümünde izahını yaptığımız gibi,çok mal edinmenin zararlarını ve tehlikelerini düşünmektir.Bunlar kaybolma,çalınma ve yağma edilme tehlikeleridir.Servet olmayınca bu tehlikeler kendiliğinden ortadan kalkar.

Sevgili Peygamberimiz buyuruyor ki;

Sizden biriniz kendisinden daha fazla servet sahibi olan bir kimseyi gördüğü zaman,hemen kendisinden aşağıda olanını aklına getirsin.



Kaynak= İmam Gazali / el-İhya / C:3 / bkz:685…690