Kuran Yurdu

Kaderle İlgili Meseleler 7.Rükun 8 Mesele

    1.MESELE=İki çeşit irade vardır ki,bunlardan birisi külli iradedir ki bu yüce Allah’ın tüm kainat için geçerli olan dilemesidir,sorgulanamaz, müdahale edilemez ve gayba kapalı olduğu için bilinemez.Diğeri ise cüz-i iradedir ki bu da her bireyin kendisini ilgilendiren ve sorumlu tutulduğu irade şeklidir.Şimdi şöyle bir misal verelim;Bir kişi düşünün ki çıkıyor dağın başına,bu benim kaderimdir diyerekten kendisini atıyor aşağı.Niyeti ölmekya,öldüğünü varsayalım.Bu mantığa göre kendi cüz-i iradesini -haşa- külli iradenin bir sonucu diyerekten Allah’a iftira atıyor.

    Kişi o dağdan aşağıya atladığı saatte atlasaydıda ölecekti,atlamasaydıda ölecekti.Ama kişinin ne zaman nerde ve nasıl öleceğini bilmediği için,bu benim kaderim diyerekden kendisini dağdan aşağı atmak nasıl bir ahmaklık ise,aynı şekilde cüz-i iradesini Allah’ın emir ve yasakları çerçevesinde kullanmayıpta işi ilk başta külli iradeye bırakmakda aynı şekilde büyük bir ahmaklıktır.Nitekim yüce Allah “Herkes, yaptığı işlerin rehini ve esîri olacaktır (1)” buyurmaktadır.

    2.MESELE=Nitekim gelen rivayetler arasında İsa (a.s) birgün bir dağın başında namaz kılarken mel’un İblis çıkıp gelerek Hz İsa (a.s)’ya: Sen herşeyin kader olduğunu söylüyorsun.Madem herşey kişinin kaderinde yer almaktadır,o zaman kendini bu dağdan aşağıya atarak, böyle takdir edilmiş desene deyince,İsa (a.s):Ey mel’un İblis (şeytan):Kul Allah’ı değil,Allah kulları imtihan eder cevabını vermiştir.İşte yukarıda da misalini verdiğimiz üzere cüz-i iradesini kullanmayıp yada yanlış kullanıp da işi külli iradeye bırakarak,bir nevi Allah’ı imtihan etmek olacağından kişiyi günaha sokacaktır.

    3.MESELE=Elindekinin kıymetini bilmeyipde elinde olmayanların peşine düşmek nasıl bir ahmaklık ise;elindekileri kullanmayıpda,elinde bulunmayanları Rabbinden istemek de aynı şekilde büyük bir ahmaklıktır.

    4.MESELE=Nitekim hepiniz nerdeyse hergün görüyorsunuz ve okuyorsunuz ki;trafik kazalarında emniyet kemeri takılı olmasına rağmen geçirdiği trafik kazasından sağ çıkamayanların sayısı oldukça fazladır.Şimdi bu insan bir tedbir olarak kemerini takmış,hız sınırlarına uymuş,trafik,işaretlerine,yol göstergelerine riayet etmiş ancak karşıdan dikkatsiz bir sürücü gelmiş,meydana gelen trafik kazasında bu kurallara riayet eden kişi ölmüş.Yanlış anlaşılmasın,dikkatsiz olan kişi cezalandırılmasın demiyorum ama bizim mmuhattabımız kuralcı olan kardeşimiz olduğu için onu baz aldım.Artık bu saatten sonra ölen o kuralcı kardeşimiz için yok ordan değilde burdan gitseydi,yok şöyle değilde böyle gitseydi,yok taksiyle değilde toplu taşıma aracı gitseydi vb sualler ile Allah’ın takdirine,kaderine bu şekilde karşı gelmiş oluyorsunuz.Kişi gerekli olan tedbirlerini almış,kendi iradesi dışında gerçekleşen bir olay sonucunda hayatını kaybetmiş.Artık sorgulamayın niye öyle oldu,niye böyle oldu.İlahi takdir ,bunu kabul et ve Allah’ım senden gelen başım gözüm üstüne demesini bil.

    5.MESELE=Herşey bir sebebe bağlanmıştır.Nasıl ki cennete girebilmek için (her ne kadar amelinizle değil ancak Allah’ın rahmetiyle girebileceğinizi unutmamak şartı ile) Allah’ın koyduğu emir ve yasaklara sarılmak sebeb olarak koyulmuş;,kişinin bahtsız olmasıda Allah’ın emir ve yasaklarına itiraz etmesinin bir sonucu ortaya çıkar.Bu durumda cennetlik oluşun Allah’ın emirlerine uymanın doğurduğu, cehennemlik oluşun ise Allah’ın emirlerine itiraz etmen sonucu doğan bir sonuçtur.

    6.MESELE=Sizin dünyaya meyletmeniz,dünyaya gönül bağlamanız sonucu,Hakk-ı,Hakk’ın emir ve yasaklarını unuttuğunuz için “Öyleyse, siz nasıl bugünkü buluşmayı unuttunuz ve bu unutmayı ömür boyu sürdürdüyseniz, Biz de bugün sizi unuttuk. Yaptıklarınızdan ötürü, tadın bakalım sürekli azabı! (2)”.İşte bundan dolayıdır ki cüzi iradeniz dahilinde yaptığınız ve işlediğiniz günahlarda ısrarcı olmanızdan dolayı o yaptıklarınız yüce Allah’ın buyurduğu üzere “İşte (hayat sermayelerini boşuna harcayıp) haddini aşanlara, yaptıkları işler, kendilerine böyle süslenmiş, hoşlarına gitmiştir (3)”

    Yani Allah onları size sebepsiz yere sevdirmedi.Israrınızdan dolayı siz onlara yöneldiğiniz,meylettiğiniz ve onlarla haşır-neşir olduğunuz için aradığınızı bulmanız konusunda da Allah size yardımcı oldu.Yani cüzi iradeniz dahilinde yaptığınız yanlışları ve hataları Allah böyle yazmış diye işi Allah’a havale etmek,Allah’a karşı saygısızlık ve iftira olacaktır.Allah’a karşı böyle bir edepsizlik yapanında akıbetini en az benim kadar sizlerde çok iyi bilmektesiniz vesselam.

    7.MESELE=Yüce Allah “Allah onların kalplerini ve kulaklarını mühürlemiştir.Onların gözlerine de bir perde gerilmiştir ve onlar için (dünya ve ahirette) büyük bir azap vardır (4)” ve başka bir ayet-i celile de ise;”Tam aksine küfürleri sebebiyle Allah o kalpler üzerine mühür vurmuştur (5)” buyurmaktadır.

    Resulüllah (s.a.v):Mü’min bir günah işlediğinde kalbinde siyah bir nokta oluşur.Tevbe eder,onu bırakır ve kendisine kızarsa kalbi cilalanır.Günahlarını artırırsasiyah noktalar artar ve sonunda kalbinin üzerini kaplar.İşte Allah’ın ‘Hayır! Bilakis işlemekte oldukları şeyler onların kalplerinin üzerini (bir pas gibi) kaplamıştır (Mutaffifin/14)’ buyruğunda anlatılan şey budur.

    Taberi şöyle der:Görüldüğü gibi Hz Peygamber (s.a.v) günahlar kalbe peş peşe geldiğinde onu kapatacağını,kapattığında da Allah (c.c) tarafından mühürlenme ve damgalanma geleceğini haber vermiştir.Kalp kapanınca da oraya ne iman girecek yol bulabilir,ne de küfür çıkıp kurtulabilir.İşte Allah (c.c)’ın “Allah onların kalplerini ve kulaklarını mühürlemiştir” ayetinde bahsettiği mühürleme ve damgalama budur.

    8.MESELE=Nitekim kadere rıza göstermeyi ifade eden ve bunu iyi anlatan bir ayet-i celile de yüce Allah “Ne yerde ve ne de kendi nefislerinizde musîbetten bir şey isabet etmez ki, illâ o, onu yaratmamızdan evvel bir kitapta yazılmıştır. Şüphe yok ki, bu, Allah’a göre pek kolaydır (6)” ve başka bir ayet-i celile de ise “Bu da, elinizden çıkan şeylerden dolayı gam yememeniz, Allah’ın size nasib ettiği nimetlerle de şımarmamanız içindir. (7)” buyurmaktadır.



    (1-Müddessi Süresi’39);(2-Secde Süresi’12);(3-Yunus Süresi’12);(4-Bakara Süresi’7);(5-Nisa Süresi’155);(6-Hadid Süresi’22);(7-Hadid Süresi’23)

    Okuduğunuz Makaleyi Paylaşmak İster Misiniz?
    ZİYARETÇİ YORUMLARI

    Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

    BİR YORUM YAZ

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.