Kaderle İlgili Meseleler 6.Rükun 4 Mesele

1.MESELE=Yüce Allah her canlıya kendini savunabilmesi için gerekli silahlar,kendini yönlendirebilmesi içinde akıl yada ç güdü vermiştir. Nitekim hayvanklar kendilerini savunabilmeleri için çeşitli donanımlara sahiptir.Kimisi zehire,kimisi pençe,kimisi iğne ucu gibi gagalar, kimiside tırnaklara vb ve kendilerine zararı dokunabilecek olayları hissetmeleri içinde hayvanlara bir iç güdü vermiştir.Nitekim hepiniz çok iyi bilmektesiniz ki aklı olmamasına rağmen uçurumun kenarına kadar gidipte kendisini aşağıya atan bir hayvan yoktur.Attığı zaman öleceğini biliyor yada hissediyor.

İşte yüce Allah onları o şekilde programlamış ve yaratmıştır.İşte hayvanlarda olduğu savunma sistemleri ve iç güdüleri gibileri gibi insanlarada tedbir almalarını ve aklını kullanmaları gerektiğini beyan buyurmuş ve bu fotrata uygun insanları yaratmıştır ve programlamıştır.O zaman bu programın dışına çıkacak olursan hayvanlardan daha aşağı bir mertebeye düşersin.Şayet seni yarattığı fıtrat üzere yaşarsan ve o doğrultuda,o istikamette,sırat-i müstakim üzere gidecek olursan eğer de meleklerden daha yüksek bir mertebeye yükselirsin.

Ancak ne tuhaftır ki hayvan bile uçurumdan düşerse eğer öleceğini hissetmesine bilmesine rağmen,insan Rabbinin emirlerine isyan ve muhalefet ettiği zaman cezalandırılacağını bilmesine rağmen,bir hayvan kadar idrak edemiyor,ya kaderim diyor ya da yüce Allah beni affeder diyerekden günah işlemekten geri durmuyor.Ancak bilmiyor ki yüce Allah: “O halde sizi dünya aldatmasın ve çok hilekâr şeytan da sizi Allah ile aldatmasın, Allah’ın affına güvendirmesin! (1)” şeklinde beyan ederek kullarını uyarıyor.Oysa başka bir ayet-i celile de yüce Allah “Ona yolu da gösterdik; artık ister şükreder, ister nankör ve kâfir olur (2)” buyurmaktadır.Yani her taraftan sizin kendi iradenizle yaptığınız ve işlediğiniz bütün günahlar için kader kapısı kapanıyor.

2.MESELE=Yüce Allah bir ayet-i celile de:”De ki: “İşte Rabbiniz tarafından gerçek geldi. Artık dileyen iman etsin, dileyen inkâr etsin (3)” buyurmaktadır.Bu durumda gerçek ortaya konmuşken,yapılması ve yapılmaması gerekenler kesin bir hükümle belirlenmişken, inşallahdemekten geri durmayacağın gibi ısrarla işlemekte olduğun günahlardan da kendini alıkoymayacaksın.Bir yandan günah işlemekte ısrar,diğer yandan inşallah.Herşey Allah’ın dilemesi amenna -kıyasta hata olmasın- ancak Allah’ın dilemesi için harekete geçmek gerekir.Aksine -haşa- bu Allah’ın sünnetullah ilkesine aykırı olacaktır.Altta misalleri verileceği üzere;

3.MESELE=Sıcak bir haVada çölün ortasında kalmış birisi yolda yürürken karşısına gölgelenebileceği bir ağaç çıkıyor.Ancak kendisi bu ağacın gölgesinde serinlemek yerine;bekliyor ki bir bulut gelsin de güneşin önüne perde olsun da biraz serinleyeyim.

Nasıl ki yaşamak için nefes almak,nefes almak için açık havaya yani oksijene ihtiyacın varsa,acıktığın zaman yemek yemen gerekiyorsa,susadığın zaman önündeki suyu içmek yerine gökten yağmur bekliyorsan;yani kısacası elindeki imkanları kullanmayıp da,işi Allah’ın dilemesine bırakmak, tedbiri almadan kadere havale etmek nasıl bir ahmaklık ise;yukarıda ki adam da aynı şekilde ağacın altında gölgelenmek yerine bekliyor ki bir bulut çıksın da,güneşin önüne perde olsun da serinleyeyim düşüncesini güden adamın ahmaklığı ile aynıdır.Oysa sebep olarak yani sizin tedbir olarak Allah kişiye gölgelenmesi için o ağaçla karşılaştırmıştır,ancak bizim ahmak Allah’ın kendisine bahşetmiş olduğu sebebi tedbiri terketmiş,geri çevirmiş ve çölün ortasında helak olup gitmiştir.

4.MESELE=İnsanlara sorarsın namaza kılacakmısın,oruç tutacakmısın vb gibi suallere inşallah başlayacağım,Allah dilerse başlayacağım. Sanki Allah’ın sünnetullah ilkesi sadece senin için geçerli.Sen kalkıp,abdest almadıktan sonra,namaza durmadıktan sonra senin inşallah demenin bir geçerliliği olmayacaktır ve Allah dilerse sözü de sünnetullah ilkesine aykırı olacağından sadece dilinden dökülecektir ama -kıyasta hata olmasın- faydası olmayacaktır.Doğrudur Allah dilerse namaz kılarsın ancak sen kalkıp abdest aldıktan sonra,yada abdest almaya niyetlendikten sonra yerinden kalkarsan eğer ;o saniyeden itibaren Allah’ın dilemesi gerçekleşir.Hani hep diyoruz ya ameller niyetlere göredir.İşte sen o niyetle ve samimi olarak yerinden kalktığın için abdest almaya gidip gidemeyeceğin,ömrünün yetip yetmeyeceği mechul olduğu için,buda ancak Allah’ın dilemesi ve izin vermesi sayesinde olur.Yani -kıyasta hata olmasın- Allah’ın dilemesi harekete bağlıdır bir nevi.

(1-Lokman Süresi’33);(2-İnsan Süresi’3);(3-Kehf Süresi’29)

Okuduğunuz Makaleyi Paylaşmak İster Misiniz?
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.