İslam’da Çok Eşlilik

İslamda Çok Eşlilik



Ailede bahis açılınca,akla hemen kadın hukuku gelir.Esasen kadın hukuku mevzuunda İslamiyet aleyhinde birçok propagandalar yapılmış ve sebep olarak dörde kadar evlenmeye müsade edilmiş olması,tesettür keyfiyeti ve talak (boşama ve boşanma) meseleleri gösterilmektedir.

Dört kadınla evlenebilme imkanını veren ayet-i celilenin meal-i şerifini arzediyoruz;

‘Size helal olan kadınlardan ikişer,üçer,dörder nikahlayın.Şayet (zevceleriniz arasında) adalet edememekten korkarsanız,birini veya memlünüz olan bir cariyeyi alın.Bu (tek zevce ile iktifa yolu) adaletten ayrılmamanıza daha yakındır (Nisa’3)’

Bu ayet-i kerimede bahsi geçen adalet,birden ziyade zevceleri olan bir erkeğin,bütün zevcelerine karşı sevgi ve alakada,iaşe ve giydirme ile iskan ve ibadetde aynı derecede bulunması demektir

Gerçi zengin erkekler için yedirme,giydirme,iskan etme gibi maddeye taalluk eden hususlar temin edilebilir.Ancak sevgi ve saygı ile alaka gibi manevi hususlarda hiçbir erkeğin zevcelerine karşı tam bir adaleti temine kudreti yetmez.Bu husus şu ayet-i celile ile de beyan buyurulmuştur;

‘Zevceleriniz arasında adaleti gözetmeye ne kadar gayret etseniz,gücünüz yetmez.Bari birisine büsbütün meyledip,diğerini ne dul ve ne de kocalı gibi askıda bırakmayın.Eğer rıza ile uzlaşır ve haksızlıktan sakınırsanız,şüphesiz Allah geçen hatalarınızı mağfiret ve halinize merhamet edicidir (Nisa’129)’

Bu ayetle de anlaşılıyor ki;İslamiyet çok kadın ile evlenmeyi adeta muhal şartlara bağlamış ve tek zevce ile iktifa edilmesini adalete daha uygun görmüştür

Hz Muhammed’in Çok Evlilik Yapmasının Sebepleri



Kaynak = Ahmed Gürkan / İslam Kültürünün Garbi Medenileştirmesi / bkz:113-114