İslam’a Göre Çalışmak İbadet(mi)dir

Dünya nimetleri her ne kadar insanlara cazip ve çekici gelsede ama az ama çok bundan kendinizi soyutlamak zorundasınız.Yüce Allah:”Sakın, kendilerini denemek için onlardan bir kesimi faydalandırdığımız dünya hayatının çekiciliğine gözlerini dikme! Rabbinin nimeti hem daha hayırlı, hem de daha süreklidir (1)”.Çünkü ;

” Nefsin meşru olmayan arzularına uyup dünya sevgisinin kalbe dolmasıyla,şeytan insanın içine vesvese sokarak onu şaşırtmak için fırsat yakalamış olur.Kalb Allah’ın zikriyle meşgul olursa,şeytan oraya giremez ve uzaklaşmak mecburiyetinde kalır.O zaman da hemen melek yerleşir ve ilhama başlar.Öte yandan melek ile şeytanın askerleri onu elde etmek için savaşa devam ederler. Sonunda hangisi galip gelirse kalb de o oturup yerleşir ve diğerinin hükmünü ortadan kaldırır (2)”

  • Nitekim İslam büyüklerinden Mücahid;O sinsi şeytanın şerrinden Nas Süresi’4) ayet-i kerimesinin tefsirinde şöyle demiştir;

Şeytan kalbe yayılır.Kalb Allah’ı andığı zaman çekip gider.İnsan Hz Allah’ı anmaktan gafil olunca şeytan yine kalbe döner.Bunlar,karanlık ile aydınlığın çatışması gibi durmadan çatışırlar.Aydınlık gelince karanlık nasıl giderse,kalb de Allah zikredildiği zaman da şeytan oradan kaçar.Çünkü bunlar birbirinin zıddıdırlar”.

  • Allah Teala :”Size verilen nimetler, geçici dünya metâı, dünyanın süsüdür. Allah’ın size sakladığı âhiret mükâfatı ise daha hayırlı, daha devamlıdır. Hâla aklınızı çalıştırmayacak mısınız? (3)”.

Dünyada yaşıyorsan mutlaka hayatını sürdürebilmek ve başkasına muhtaç olmamak,başkalarından dilenmemek ve başkasının elindekine göz dikmemek için çalışmak zorundasın.Ancak bu çalışman dünya malını toplayıp,biriktirmek için değil dünyada ahiret hayatını kazanabilmek ,ahiret azığını toplamak için olmalıdır.Nitekim bazı kıt görüşlü kişilerin dediği gibi o zaman çalışma,gece gündüz ibadetini yap,namaz kıl, başını secdeden kaldırma vs vs.Bunlara vereceğimiz cevap Resulüllah’ın sünnetidir.

Çünkü bir hadis-i şerif de Allah Resulü (s.a.v):’Ben hem yemek yerim,hem uyurum,hem oruç tutarım,hem çalışırım,hem evlenirim.Benim sünnetimi beğenmeyen benden değildir‘ şeklinde buyurmaktadır.Zaten ibadetini yapabilmek için hayatta kalmak zorundasın,hayatta kalabilmek için de hayatını sürdürebilecek şekilde yemek ihtiyacını karşılamalısın.Bunu karşılamak için de çalışmalısın Aksine Hz Ömer’in (r.a) dediği gibi:Gökten altın ve gümüş yağmayacağını çok iyi bilmektesiniz sözü yerinde olacaktır.Anlayana….

“Biz gökleri, yeri ve bunlar arasında bulunanları, oyun ve eğlence olsun diye yaratmadık (Duhan Süresi’38).Onları sadece gerçek bir sebeple yarattık. Fakat onların çoğu bilmiyorlar (4)”

Ancak insanlar; istisnalar olsada rahat bir hayat sürebilmek için,daha rahat hayat şartlarına kavuşabilmek için,yazıdır,kışıdır tatile gidebilmek için debelenip duruyor.Gecesini gündüzüne katıyor,çalışıyor da çalışıyor.Kendisi çalışırken kazandığı parayı ıvır zıvır işlerde kullanarak başkası kullanıyor.Sefası senin cefası benim olsun misali…!!!

“Sabah akşam Rablerine, O’nun rızasını dileyerek dua edenlerle birlikte candan sebat et. Dünya hayatının süsünü isteyerek gözlerini onlardan çevirme. Kalbini bizi anmaktan gafil kıldığımız, kötü arzularına uymuş ve işi gücü aşırılık olan kimseye boyun eğme (5)”

Altın ve gümüşü yığıp da onları Allah yolunda harcamayanlar yok mu, işte onlara elem verici bir azabı müjdele! (6). “Yığılan bu altın ve gümüş cehennem ateşinde kızdırılarak, bunlarla onların alınları, yanları ve sırtları dağlanacağı gün onlara: “İşte!” denilecek, “sizin nefisleriniz için yığıp hazineye tıktıklarınız! Haydi tadın bakalım o tıktığınız şeyleri! (7)”

İhtiyacı olmadığı halde şeytanın fısıltılarına kulak vererek daha fazlasını elde etmek maksadıyla boyundan büyük borçlara giren,sonunda borcun içine batıp içinden çıkamadığı zaman;ihtiyacı olmadığı halde muhtaç duruma düşüp bu sefer de sağda solda çalışarak ve çalıştığı yerlerde de namaz gibi bir ibadeti yerine getirmesi için müsade edilmiyorken;tüm bunlara rağmen hiç namaz niyaz aklına gelmediği halde bunun adına ibadet demek ahmaklıktan,aklı kıtlıktan başka bir şey değildir.Nitekim görüldüğü üzere şeytan namazdan vazgeçiremeyince,bu seferde dünya malına tutkusunu artırıyor sonunda da kendi iradesini başkasına teslim ediyor.Ne namaz kılıyor ne niyaz. Yüce Allah bunlar için:”Olsa olsa dünyada az bir zevk alır, ama sonunda Bizim huzurumuza dönerler. Sonra Biz de inkar ve nankörlüklerinden ötürü o çok şiddetli azabı onlara tattırırız (8)” buyuruyor ve başka bir ayet-i celile de ise para,pul biriktirip de Allah yolunda harcamayanlara istinaden “Ve onları tutuklayınız. Şüphe yok ki, onlar sorguya çekilecek kimselerdir (9)” ayet-i celilesini bir misal olarak verebiliriz.

Oysa Abdülkadir Geylani Hz (Allah kendisinden razı olsun) şöyle demektedir:

“Yazık sana! Cehennemliklerin amelini işliyorsun ama buna rağmen cenneti ümit ediyorsun.Sen ümit edilmeyecek bir durumda ümit ediyorsun.Aldanıp da ödünç malı kendinin sanma.Yakında senden alınacak.Allah hayatı sana ödünç vermiştir ki itaat edesin.Sense onu kendinin sandın ve dilediğin gibi kullandın.Afiyet de senin yanında bir ödünçtür.Zenginlik,güven,makam ve sana verilmiş diğer bütün nimetler de senin yanında ödünçtür.Bu ödünçleri kusurlu kullanma.Çünkü onlar senden istenecek ve sen onlardan sorguya çekileceksin.Sizin sahip olduğunuz bütün nimetler Allah’tandır.Onların yardımıyla Allah’a itaat ediniz.Sizin rağbet ettiğiniz her şey Allah dostlarına göre insanı oyalayan birer meşguliyettir.Allah dostları dünyada ve ahirette,Allah’la beraber olmaktan başka bir şey istemezler. Sufilerden biri şöyle demiştir:’İnsanlar hakkında Allah’a uy,fakat Allah hakkında insanlara uyma’.Kırılan kırılmış,onarılan onarılmıştır. Allah’a uymanın nasıl olacağını Allah’ın salih kullarından öğreniniz (10)”

Allah’ın selamı,rahmeti ve mağfireti hak edenlerin üzerine olsun…!!!



(1-Taha Süresi’31);(2-İmam Gazali / el-İhya / C:3 / bkz:80);(3-Kasas Süresi’60);(4-Duhan Süresi’39);(5-Kehf Süresi’28);(6-Tevbe Süresi’35);(7-Tevbe Süresi’36);(8-Yunus Süresi’70);(9-Saffat Süresi’24);(10-Abdülkadir Geylani / el-Fethu’r-Rabbani / bkz:86)