İmam-ı Gazali’den Altın Öğütler-8

80-) Üns ; Allah’ın cemalinin düşünülmesiyle kalbin duyduğu ferahlık demektir.

81-) Duyularla anlaşılabilen ve dinden olduğu hayal ile bilinebilen her şey kabuk sayılır.Asıl murad olunan özdür ki,o da kabuktan sonradır.

82-) Kur’an şu üç sınıfın haricine çıkmaz;

  1. Allah’ın zatını,marifetini,takdis,sıfat ve adlarını bildirmek
  2. Kullarına olan muamelesini bilrdirmek
  3. Fiillerini bildirmek

İhlas süresi bu üç sınıftan biri olan Allah’ı tanımayı ve takdirini kaplamıştır.

83-) İnsanın istek ve arzularına uymayan her çeşit bela ve musibetlere karşı sabırdan başka çare olmayacağını unutma

84-) Nefsinin isteklerine esir olan aşıkların alameti,özellikle dertlerini dökecek bir kimse bulamadıkları zaman ağlayıp durmaktır.

85-) Sevginin şartı;

Sevgilinin dostuna dost,düşmanına düşman olmaktır

86-) Her hal ve durumda şikayette bulunmak rıza makamına aykırıdır.Çünkü herhangi bir sanata veya bir esere gülmek,esasında onu yapan ustaya gülmektir.Her şeyi gerçek yapıcısı Allah’tır.

87-) Alimler şu üç makamın hangisinin daha üstün olduğu hususunda ihtilafa düşmüşlerdir;

  • Allah’a bir an evvel kavuşabilmek ümidiyle ölümü sevmek
  • Allah’a biraz daha çok ibadet edebilmek için yaşamayı sevmek
  • Allah’ın takdirine rıza gösterip sukut etmektir.

Bu konu ariflere sorulduğu zaman;ariflerden biri şöyle dedi;

Bunlardan en üstünü takdire rıza gösterip sukut eden ve bunu bilebilendir.Çünkü boşuna konuşmaktan sakınanlar yalnızca bu görüşte olanlardır.Allah benim hakkımda neyi sevdi ve takdir buyurdu ise;ben de onu sever ona razı olurum

88-) Kişinin nefsiyle olan meşguliyeti Allah ile arasında bir perde teşkil eder.Eğer nefsini böyle zelil ettikten sonra artık Allah ile arasında perde kalmaz.Esasında kalblerin Allah’tan uzak kalması,kendi nefislerine olan bağlılıklarından ve başkaları ile meşgul olmaları yüzündendir.Perdelerin en büyük olanı nefisle olan meşguliyettir.

89-) Seriyyus Sakati diyor ki;

Allah’a muhabbeti olan yaşar,dünyaya bağlanan şaşar.Ahmak olan da,akşam-sabah leşe koşar,akıllı da kendi hatalarını araştırır..

90- ) Niyetsiz yapılan amel yorgunluk,ihlaslı olmayan niyet ise iki yüzlülüktür.

91-) İlim esas ve şart olduğundan,amelden önce gelir.Amel ise ilme bağlıdır.Çünkü o ilmin dalı ve meyvesidir.Ancak şeytanın ilim öğrenmeden amelin olmaz diye vesvese verecek olursada bunu dikkate alma.Senin yapman gereken ilim ve ameli birlikte yürütmendir.

92-) Nefsin zikirle ve fikirle meşgul olmasını temin eden şey,nefsin dünyalıklardan uzaklaşıp ahiret hayatına bağlanmasıdır.Bu da ancak uzuvlarla yapılan günahlardan vazgeçip yine uzuvlarla taate devam etmekle mümkün olur.Çünkü azalarla kalb arasında bir ilgi ve münasebet mevcuttur ve bunlar birbirlerinden etkilenirler



Kaynak = İmam Gazali / İhyau Ulumi’d-Din / C:4

Okuduğunuz Makaleyi Paylaşmak İster Misiniz?
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.