İmam-ı Gazali’den Altın Öğütler-11

115-) Nefsine,dilini zikir için kullanmayı bir şart olarak kabul ettirmek gerekir.Çünkü mü’minin konuştuğu şeyler zikir için,bakması ibret için,sükut etmesi de tefekkür içindir.Mümin ağzından çıkan her sözü kaydeden bir kontrol edenin blunduğunu bilmeli ve aklından çıkarmamalıdır.

116-) Hakimlerden birisi diyor ki;

Aklının şehvetin üzerine galib gelmesini murad edersen,şehvetinin isteklerine sonunun ne olacağını düşünmeden tabi olma.Çünkü kalbde kalan pişmanlık,şehvetlerine kıymet vermekten çok daha güçtür..

117-) Zin-Nun Mısri’ye sordular ki;

Kul cennete ne ile ve nasıl girebilir?

O şöyle cevap verdi;

Kul cennete beş şey ile girer ki onlarda;

Eğri tarafı olmayan doğruluk,

Hataya düşmeyen çalışma ve görüş

Allah’ın kendini hem gizli hem de açık olarak kontrol altında tuttuğunu bilmek

Ölüme hazırlanarak onu beklemek

Hesap günü gelmeden kendini hesaba çekmek,

118-) Heybeti kalbine yerleşen,dili ile değil de,fiil ve hareketleriyle sana va’zedenlerin va’zına kulak ver.

119-) Nefsini,Rabbini ve kendisinin azılı düşmanı olan şeytanı bilmediği,niyet,gayret,düşünce,hareket ve hareketsizliğinde nefsinin isteklerine uygun olan ile Allah’ın rızasına uygun olanı fark edemediği zaman,o kimse murakabesinde selamete ulaşamaz.

120-) Kalbe batıl bir şey gelirde zamanında kalpten atılmazsa,kalp yavaş yavaş o batıl şeye meyletmeye başlar ki,buna hatıra atı verilir.Bu hatıra isteğe,istek de kasd ve kesin karara yönelir.Azim ve kasıt o işin yapılmasına,yapılan işte Allah’ın gadabını kazanmaya sebep olur

121-) Dünya sevgisinin çok oluşuyla ve dünyaya saldırarak kararan kalpler,Allah’ın nurunu almaktan mahrum kalmışlardır.

122-) Şüpheli şeyler üzerinde durup da şüphelendiği şeyin araştırmasını yapmayan,nefsinin isteklerine uyan,kendini beğenip kibirlenen kimse Resulüllah (s.a.v)’ın şu hadisinde buyurduğu kimselerden sayılır:’Cimriliğe itaat olunduğu,nefsin isteklerine uyulduğu ve herkes kendi görüşünü beğendiği zaman sen kendi nefsine bak.

123-) Hz İsa diyor ki:

Ameller üç kısımdır:

Birinin doğruluğu gayet açıktır ki onu yapmaya devam et

Başka birinin de yanlışlığı gayet açıktır ki ondan da uzak dur ve sakın

Başka biri de şüpheli olanıdır ki,onu da bilenlere havale edip onlardan sor ve öğren

124-) Peygamberimiz (s.a.v) buyuruyor ki:

‘En hayırlı oturuş şekli kıbleye dönerek oturmaktır’

Bağdaş kurup oturmamalıdır.Çünkü sultanların (üst düzey devlet yetkilisi) huzurunda bağdaş kurup oturamayacağına göre,bütün hükümdarların hakimi olan ve bütün hallere muttali olan Allah’ın huzurunda o şekilde nasıl oturabilirim?



Kaynak = İmam Gazali / İhyau Ulumi’d-Din / C:4