Hulle Kavramı Ve Şartları Nelerdir?

Hulle Nedir Ve İslam’a Uygun Bir Şekilde Nasıl Gerçekleşir?



Soru : Karısını üç kez boşayan kimse onunla yeniden evlenmek istemektedir.Ancak eşi bir başka erkekle evlenip ayrılmadıkça evlenemeyeceğini anlayınca,onu bir erkeğe bir-iki gün içinde boşamak şartıyla nikahlar.Hulle denilen bu usül caiz midir?

Cevap : Bir erkeğin eşi üzerinde üç kez boşama yetkisi vardır.Üçüncü boşamadan sonra yeniden aynı kadınla evlenmek isterse,kadının başka bir erkekle evlenip ayrılmış olması şarttır.İşte kadına,eski kocasına yeniden dönme imkanı sağlayan bu ara evliliğe hulle veya tahlil denir.

Kur’an da şöyle buyrulur : Yine erkek karısını üçüncü boşarsa,bundan sonra kadın başka bir erkeğe nikahlanıp varıncaya kadar ona helal olmaz.Bununla birlikte,eğer bu yeni koca da onu boşarsa onlar Allah’ın sınırlarını ayakta tutacaklarını sanırlarsa,birbirlerine dönmelerinde her ikisi hakkında bir sakınca yoktur (1)

İslam’a Uygun Bir Hullenin Şartları Şunlardır

a- Üç kez boşanan kadın iddetini tamamlayacak

b- Kadın başka bir erkekle sahih nikahla evlenecek

c- Bu ikinci evlilikte cinsel birleşme olacak

d- Ölüm,boşanma veya fesih yoluyla bir evlilik sona ermiş bulunacak

e- Kadın,ikinci kocadan olan iddetini de tamamlamış olacak

Boşanma şartıyla yapılacak hulle evliliği Hanevi ve kimi Şafiilere göre tahrimen mekruh olmakla birlikte geçerlidir.Ancak anlaşmalı evlilikte koşulan şart yok sayılır.Eğer ikinci koca onunla cinsel temasta bulunduktan sonra boşar ve kadın iddetini de tamamlamış olursa,eski kocasına helal olur.Çünkü evlilik sırasında öne sürülen boşama şartı,fasit bir şart olup,böyle bir şart lagv kabul edilir ve nikah akdi geçerli olur.Diğer yandan anlaşmalı evliliğin mekruh olması evliliğin maksatları ile çelişmesi yüzündendir.

el-Evzai şöyle demiştir : Anlaşmalı nikah yapan ne kötü yapmıştır,ancak bununla birlikte nikah geçerlidir.

Diğer yandan Hz Peygamber anlaşmalı hulle evliliği yapana ve kendisi için böyle bir nikah yapılana lanet etmiştir.Nitekim hadis-i şerifte : Kadını geçici olarak nikahlayan erkeğe -kiralık teke- ifadesini kullanmıştır

İmam Malik,Ahmed b. Hanbel ve Şafiilerin çoğunluğuna göre,anlaşmalı hulle evliliği batıldır.Dayandıkları delil : Hz Peygamber’in hulle yapana ve yaptırana lanet etmesi geçici evliliği üstlenen erkeğe ise -kiralık teke- ifadesini kullanmasıdır



Kaynak : Hamdi döndüren / Delilleriyle Aile İlmihali / bkz: 590-591

(1- Bakara 230)

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.