Kuran Yurdu

Hayat Mertebeleri

    Aklı şehvet diyarlarında esir olan,bütün emeli lezzetlere dalmak olan,hayatı en kötü alışkanlıklar üzerine geçen,dini isyan ve günahlarla harcanmış,himmeti süfli şeylerde olan,akidesini nübüvvet kaynağından almayan kimsenin hali ne olur?

    Artık o kimse şehvetlere dalmış,şüpheler nüksetmiş,nasihatçiden yüz çevirmiş,mürşide itirazcı,mutluluktan gafil ve kalbi her vadide ifrata düşmüştür.Eğer nefsinden sıyrılır,kendisi gibilere katılmaktan vazgeçerse,cehalet darlığından ilmin geniş fezasına,heva ve heves hapsinden hidayet meydanına çıkarsa,nefsin necasetini bırakıp kudsiyet temizliğine giererse,kendinin dirilmesi ile doğan,kendi ziyadeliği ile ziyade olan,kendi gücü ile güçlenen ve kendi nefsi indinde ve hemcinsleri arasında öyle birini elde ettiği için şerefli olduğu dostu görür.Basiret,gözündeki çapağın,iman,boğazına saplanmış çöpün ve helaki ile neticelenen hastalığın farkına varır.

    Eğer bana ‘Yaşayan ölüler arasında bilinmeyen bir hayata işaret ettin.O hayatın yolunu,bir parça zevkini tadabilmem için bana gösterebilir misin? Yaşamış olduğumuz hayatın hayvani bir hayat olduğunu anladım.

    Belki de hayvanların hayatı münkerlerden,hayatı boğaza takılan şeylerden uzak odluğu için ve akıbet selameti olduğundan bizimkinden daha üstündür denilirse,buna cevaben şöyle deriz; Allah’a (c.c) yemin ederim ki senin şu hayatı,o hayatın ilmini ve marifetini özlemen senin canlı olduğuna ve ölülerden olmadığına delildir.

    Bu hayatın ilk yolu Allah’ı bilmen,Allah’a giden ve O’na ulaştıran yolu bulman,mizaç ve tabiatının karanlıkları,basiret ışıkları ile yakmandır.Böylece o kişinin kalbinde ahiret şahidlerinden bir şahid hasıl olur ve bütün benliği ile onlara çekilir.Fani bağlanmalardan uzaklaşır.

    Tövbesini sahih kılmaya,emredilen açık ve gizli şeyleri yapmaya,yasaklanmış zahiri ve batıni şeyleri terke koyulur.Sonra kalbinde bir bekçi dikilir ve Allah’ın çirkin gördüğü,kendisine faydasız,fuzuli şeyler yapmasına izin vermez.Bununla kalbi söz ve vesveselerinden safi ve duru olur,kalbi o gibi şeylerin esiri olmaktan kurtulur ve hür olur.

    İşte o zaman kalbi Allah’ın zikri,muhabbeti ile ve O’na rücu ile başbaşa kalır.Rabbi ve onun zikri ile başbaşa kalmak için tabiatının ve nefsinin arasındaki evlerden çıkar.

    Peygamberimizin Doğduğu Ortam

    Kaynak : İbn Kayyım el-Cevziyye / Medaricu Salikın / bkz : 1164-1165

    Okuduğunuz Makaleyi Paylaşmak İster Misiniz?
    ZİYARETÇİ YORUMLARI

    Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

    BİR YORUM YAZ

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.