Giyinme Adabı Ve Çarşaf

Giyinme edepleri beş yönüyle ele alınır

  • Mükellef Olan Herkese Haram Olan Giyinme:Her mükellefe haram olan giyinme,çalınmış bir elbiseyi giymektir

Bazı Kişilere Haram Olan Giyinme=Bazı kişilere haram olup,bazılarına mubah olan giyinme ise; ipek ve ipekli elbise giymektir.Bu kadınlara mubah,büluğ çağına gelen erkeklere haramdır.

  • Mekruh Olan Giyinme=Mekruh olan giyim şekline gelince,elbisenin uzun olmasıdır.Bu insanı böbürlenmeye ve kibirlenmeye götürür.Mekruh olan giyimler arasında,ipek mi pamuk mu,hangisinin daha fazla olduğu belli olmayan giysiler vardır.

Mubah Olan Giyinme=Müşriklerle savaşa giden erkeklerin ipekli giymeleri konusunda da iki rivayet vardır.Bu durumda mubah olması daha uygundur.

  • Giyinmektem Kaçınılması Gereken Çeşit=Giymekten uzak durulması gereken giyim ise,yaşadığı belde insanlarının dikkatini çeken,göze batan ve halkın adetlerinden başka bir elbisedir.

Kendi beldesi içindeki insanların giydiği giyim tarzının dışına çıkmadan giyinmek gerekir.Böyle olmayan giyimi insanlar işaret ederek dedikodu sebebi yaparlar.Hem insanlar gıybet eder hemde giyen kişi buna sebep olur.Böylece bu tür elbise giyen kişi gıybet günahına da ortak olur (1)”

“Hiç şüphesiz Allah Müslüman kadının kendisini bir peçenin ardında ya da haremin duvarları arasında topulmdan tecrid etmesini istememiştir.Gerçek olan,İslam’ın kadının (60:12’de olduğu gibi) yönetime,(9:71’de olduğu gibi) toplum hayatına ve hatta (3:195’de olduğu gibi) savaşa katılma hakkını tanımış olmasıdır.Böyle bir katılım açıkça,tecride ve peçenin altında tamamen saklanmaya karşıdır ve onlarla düşünülemez.

İslam’ın sakındırmakda en ihtimamlı olduğu şey,ahlaksızlığa ve zinaya yol açacak türden teşhir veya açıklıktır.(bkz:33:33,29:30-31).Burada biri (ilk önce erkekleri andığından öncelikle onlar için değilse) erkek ve kadınlara aynı vurguyla yöneltilen genel emir olmak üzere iki emir vardır.İkincisi kadınları ilgilendirir ve daha önce bahsedilen aynı ayetlerde (24:30-31) bulunabilir.

Kur’an’ın kadınlara örtünmeyi emrettiği doğrudur;ama İslam’ın emrettiği gibi işini gücünü yaparken adetlerin açık bıraktığı yerleri katiyerle hariç tutmamıştır.

Kadına mahsus olan güzelliğin ve süsün kasıtlı olarak gösterilmesi baştan çıkarmaya yol açar ve bu yüzden büluğa ermemiş çocuklar ve nikahın düşmediği baba-kardeş,oğul,amca gibi yetişkin kişiler dışındakilere gösterilmesi yasaklanmıştır (bkz:24:31).Baştan çıkarmaktan sakınma,yüksek bir ahlaki ülküdür.Bu,kadının toplum içinde İslami vazifelerini yerine getirmesine engel değildir.Hepsinden de öte,kadınların Peygamberin zamanından bu yana ve Mekke’nin kutsal Mabed’inde (Kabe’de) yüzleri, elleri ve ayakları açık olarak bu İslami görevleri yerine getirdikleri görülmüştür (2)”

Resulüllah (s.a.v):Size beyaz elbiseyi tavsiye ederim.Elbiselerinizden beyaz olanları giyin. Ölülerinizi de onunla kefenleyin.Çünkü o daha temiz ve daha hoştur.

“Namazda ağzını burnunu örtecek bir şeye sarınmak mekruhtur.Erkeklerin kadın elbiselerine benzeyen şeyler giymeleri mekruhtur (3)”

İmam Gazali Hz siyah elbise hakkında ki bu özellikle çarşafa bürünenler için geçerli olmak üzere şöyle bir ifade de bulunmuştur:

Siyah giyinmek ne bir üstünlüktür ne de bir sünnettir

Yukarıda da belirtildiği üzere Peygamber Efendimiz (s.a.v) beyaz,beyaz elbise giymeyi tavsiye etmiştir.

Yukarıda ki açıklamalara istinaden kesinlikle belde halkının giydiği giyim tarzının dışına çıkmayın demekle;edep yerlerinizi açabilirsiniz denmek istenmiyor.Bu yazıyı özellikle çarşafa bürünenler için ele alınmıştır.


(1-Abdülkadir Geylani / El-Ğunye -Li Talibi Tariki’l Hak- / bkz:107);(2-İsmail . faruki / Tevhid / bkz:149);(3-Abdülkadir Geylani / El-Ğunye -Li Talibi Tariki’l Hak- / bkz:109)