Kuran Yurdu

Felak Süresi Beyanu’l-Hak Tefsiri

    Felak Süresi Mekki’dir.Hz Peygamber’in elçi olarak gönderilmesinin üçüncü yılında,bir bütün halinde indirilmiş olup 5 ayettir.Adını ilk ayetindeki,yarıp çıkarmak anlamına gelen ‘felak’ kelimesinden almıştır.Hz Osman’ın Mushaf’ındaki sıralamaya göre 20,Hz Ebu Bekir’in cem ettirdiği elimizdeki Kur’an’a göre 113. süredir.

    Felak süresinde Allah’ın yarattıklarının şerrinden;özellikle de üç kesimin,yani;Gece karanlığının (ğasik),okuyup düğümlere üfleyen afsuncuların (neffasat) ve çekemeyen,haset eden kimsenin (hasid) şerrinden karanlıkları yarıp aydınlığı çıkaran sabahların yaratıcısı Allah Teala’ya sığınılmıştır.

    Felak Süresi 5. Ayet = ‘Ve kışkançlıkları tuttuğu zaman çekemeyenlerin hasedinden karanlıkları yarıp aydınlığı çıkartan sabahın Rabb’ine sığınırım’

    • Hased;Bir başkasındaki nimeti istemeyip çekememek demektir.Hased’ler genellikle üç çeşittir;
    • Birindeki bir nimeti çekemeyip o nimeti onda görmekten rahatsız olan ve gitmesini arzulayanlar
    • Birinde görmek istemediği ve rahatsızlık duyduğu nimetin,onun elinden çıkması için gece-gündüz çaba sarf eden,bunun için gereken her türlü tuzağı kuran,kötülüğe baş vurmazsa rahatsız olanlar

    Birisinde gördüğü nimetin,kendisinde de olmasını arzu edenler.

    Bunlardan

    1. birincisi ancak kendisine zarar verir,
    2. ikincisi hasedin şerli olan kısmıdır ve ayette Allah’a sığınılması tavsiye edilendir.
    3. Üçüncüsüne hased demek bile doğru değildir.

    Birincisi;törpü üzerinde bir damlcık kan görüp de onu iştahla yalayan;yaladıkça kanla birlikte iştahı da artan haris bir kediye benzetilir. Onun zararı ancak kendisinedir.

    İkinci hakkında Resulüllah (s.a.v) şöyle buyurmuştur:’Ateşin odunu yakıp kül ettiği gibi hased de müminin iyiliklerini,hayır ve hasenatını yok eder’.

    Hasedin üçüncüsü ise;hased değil gıptadır.’Keşke benim de olsa’ anlamında imrenmek,yerine göre arzu edilmesi gereken bir haseddir.

    Fakat Resulüllah (s.a.v);ancak şu iki kimsenin gıpta edilebileceğini söylemiştir:

    Birincisi Allah’ın lütfettiği malı ve imkanı,gece-gündüz Allah yolunda harcayan cömert mümin

    İkincisi;edindiği ilmi ve hikmeti yerinde kullanan alimdir.

    Diğerlerinin imrenilecek hiçbir tarafı yoktur.Çünkü insana hayır da getirebilir şer de getirebilir.



    M. Zeki Duman / Beyanu’l-Hak / C:1 / bkz:157…161

    Okuduğunuz Makaleyi Paylaşmak İster Misiniz?
    ZİYARETÇİ YORUMLARI

    Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

    BİR YORUM YAZ

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.