Erkek Doktorun Kadını,Kadın Doktorun Erkeği Muayene Etmesi Caiz Midir?

  • 02 Ağustos 2018
  • 14 kez görüntülendi.

Erkeğin Kadın Doktora,Kadının da Erkek Doktora Muayene Olmasnın Hükmü Nedir?



Soru : Günümüzde pek çok sağlık kuruluşunda veya özel muayenehanelerde kadın doktor erkeği,erkek doktor da kadını muayene etmektedir.Bunun dini yönden bir sakıncası var mıdır?

Cevap : Hasta olan kimsenin tedavi olması sünnettir.İlk planda sağlığın korunmasını ve sağlıklı kalmak için gerekli önlemlerin alınmasını isteyen İslam,hastalık gelince de tedavi olmayı emretmiştir.

Üsame b. Şerik’ten nakledildiğine göre ;

Bedeviler Hz Peygamber’e gelerek,tedavi olalım mı diye sorunca ;

Allah’ın elçisi onlara :Tedavi olunuz.Çünkü Allah yaratmış olduğu her derdin devasını da yaratmıştır.Ancak bir dert bunun dışındadır.Bu da yaşlılıktır buyurmuştur.

Bir başka hadis-i şerifte ise şöyle buyurmuştur : Her derdin bir çaresi,her hastalığın bir ilacı vardır.Hastalığın ilacı bulunduğu zaman Aziz ve Celili olan Allah’ın izniyle iyileşir

Hastalıklar zaruret veya ihtiyaçların ortaya çıktığı bir alandır.Bu konuda Zaruretler sakıncalı olan şeyleri mübah kılar kuralı geçerli olur.Bu yüzden doktorun hastayı muayene veya ameliyat sırasında normal zamanda bakması caiz olmayan yerlere bakma,dokunma veya ameliyat etme gibi müdahaleleri caiz olur.

Karşı cinsin muayene ve tedavisine gelince,bu konuda imkan varsa erkeklerin erkek doktorun,kadınlarında kadın doktorun muayene edip tedavisini yapması asıldır.Çünkü zaruretler miktarlarınca takdir olunur.Kadın hastayı tedavi edecek kadın doktor ve ona başvurmak ve tedavi ortamı mevcutken erkek doktora veya erkeğin kadın doktora gitmesinde zaruret olduğu söylenemez.

Ancak kadın hastayı tedavi edecek kadın veya erkek hastayı tedavi edecek erkek doktor bulamaz veya o hastalığı tedavi edebilecek güç ve ehliyette olmazsa karşı cisnlerin muayene ve tedavisi caiz olur.Nitekim çeşitli savaşlara Allah’ın Resulü ile birlikte katılan sahabe hanımları su taşımış,hizmet etmiş,yaralıları ve ölüleri Medine’ye sevketmişlerdir.

İbn Hamdan şöyle demiştir :

Bir erkek hastalanır,kadından başka onu tedavi edebilecek kimse bulamazsa,o kadın onu tedavie debilir.Hatta gerekirse galiz avret sayılan yerlerine de bakabilir.

Diğer yandan gayri müslim bir doktorun,müslüman hastayı tedavi etmesinde de bir sakınca bulunmaz.

Sonuç olarak;

Bir İslam toplumunda hastalıkların tedavisinde,doğum ve kadın hastalıkları konusunda toplumun inanç değerlerinin dikkate alınması gerekir.Yalnız kadınları ilgilendiren kadın hastalıkları kliniği,doğum evi vb yerlerde kadın doktor,hemşire ve hasta bakıcıların bulunması müdahaleyi ve tedaviyi kolaylaştıran unsurlar arasında sayılmalıdır.Mü’minin önemli niteliklerinden olan utanma ve haya duygusunu zorlamak,zaruret bulunmayınca yersiz ve anlamsızdır.Bu çelişkinin giderilmesini istemek İslam toplumunun hakkı olmalıdır.



Kaynak : Hamdi Döndüren / Delilleriyle Aile İlmihali / bkz:575-576