Kuran Yurdu

Çocuğu Olmayan Eşler Hangi Yollara Başvurabilir?

    Soru : Uzun yıllar çocuk sahibi olamayan eşlerin öncelikli olarak ne yapması gerekir?

    Cevap : Mü’min,öncelikle dünya hayatında olan herşeyin yüce Allah’ın dilemesiyle meydana geldiğine inanır.Rızkı veren,dilediği zaman daraltıp genişleten,serveti veren ancak dilediği zaman geri alan,dilediği aileye çocuk veren,dilediği zaman da çocuk emanetini geri alan ya da hiç çocuk vermeyen Allah Teala’dır.Kur’an-ı Kerim’de şöyle buyurur : ‘Allah dileediğine kız çocukları,dilediğine de erkek çocukları verir.Yahut onları hem erkek hem de kız çocukları olmak üzere çift verir.Dilediğini kısır kılar.O herşeyi bilendir,her şeye gücü yetendir (1)’

    Durum böyle olunca eşlerin isteklerinim ve çocuk özlemlerini yüce Allah’a arz etmeleri gerekir.Kur’an’da mü’minler,hayırlı ve salih evlat istemeye teşvik edilmiştir.Bir ayette şöyle buyurulur : ‘Onlar ki Ey Rabbimiz,bize eşlerimizden ve nesillerimizden gözlerimizin nuru olacak (salih evlat) ihsan et ve bizi takva sahiplerinde önder kıl derler (2)’.Bu ayette çocuk sözcüğü yerine gözbebeği gibi değerli anlamında -kuuretü ayn- ifadesi kullanılmış ve meydana gelecek neslin,takva sahibi olan bir topluluğa yol gösterebilecek yıldız bir nesil olmasına da dikkat çekilmiştir.

    Dua aynı zamanda nesilleri başka bir deyimle soyu da içine almalıdır.Nitekim Zekeriyya (a.s) ilerlemiş olan yaşlılık döneminde şöyle dua etmişti : ‘Ey Rabbim,bana kendi katından temiz bir soy bahşet,doğrusu sen duayı işitirsin (3)’.Hz İbrahim’in oğlu Hz İsmail (a.s) ile birlikte Kabe’yi inşa ederken yaptığı şu duada ‘müslüman nesil’ isteği görülür.’Ey Rabbimiz,ikimizi de sana teslimiyette sabit kıl.Soyumuzdan da müslüman bir ümmet yetiştir (4)’.İbrahim (a.s) bu ümmete örnek gösterilen büyük peygamberlerdendir. ‘İbrahim ve onunla birlikte olanlarda sizin için uyulacak güzel örnekler vardır (5)’.Kırk yaşlarına giren kimsenin yapacağı dualarında soyunun sıhhat ve selametini istemesi de yer almalıdır. ‘Bana verdiğin gibi,soyuma da salah ver (6)’ ayeti buna işaret eder.Bu ayetteki salah ; hayırlı nesil anlamına geldiği gibi,yaratılış yönünden bedeni sağlam,tam ve kusursuz,sakat olmayan anlamlarına da gelir.Nitekim Hz Aişe (r.anha)’ya bir doğum haberi ulaşınca : Cinsiyetini sormayıp yaratılışı tamam mı? diye sorduğu ; Evet cevabını alınca da -Alemlerin Rabbine hamd olsun- diye dua ettiği nakledilir.Hz Adem ile Hz Havva’nın doğacak ilk çocukları için yaptıkları duada da bunu görmek mümkündür ‘Eğer bize iyi güzel ve bedence kusursuz bir çocuk verirsen,elbette şükredenlerden oluruz (7)’

    Diğer yandan mü’min her türlü maddi ve manevi sıkıntılarını aşabilmek için yüce Allah’tan yardım istemek yanında sonuca ulaşmak için kendine düşen görevi yapmalı ve gerekli önlemleri de almalıdır.Eşlerde fiziki bir rahatsızlık varsa bunun tedavisi de bu önlemler arasındadır.Çünkü İslam sağlığın korunmasını ve sağlıklı kalabilmek için bütün tedbirlerin alınmasını isterken,buna rağmen bir hastalık olursa,tedavi olunmasını da emretmiştir.Nitekim Usame İbn Şerik’ten nakledildiğine göre bedeviler,Allah’ın Resulü’ne glerek tedavi olalım mı? diye sorunca,Hz Peygamber Tedavi olunuz.Çünkü Allah yaratmış olduğu her derdin devasını da yaratmıştır.Ancak bir dert hariç,o da yaşlılıktır.Başka bir hadiste de şöyle buyrulur : Her derdin bir devası,her hastalığın bir ilacı vardır.Hastalığın ilacı bulunduğu zaman,aziz devası,her hastalığın bir ilacı vardır.Hastalığın ilacı bulunduğu zaman,aziz ve celil olan Allah’ın izniyle iyileşir.

    Ancak tedavi yollarına başvurulduğu halde kimi rahatsızlıkların iyileşmemesi de mümkündür.Böyle bir durumda mü’min bir musibetle denendiği ve yüce Allah’ın hüküm ve kazasına sabrettiği için,derecesinin yükseleceği umulur.Bir hadiste şöyle buyrulur: ‘Bir Müslüman’a hastalık isabet ederse,sonbaharda ağaç yapraklarının döküldüğü gibi,Allah onun hata ve günahlarını döker’

    Sonuç olarak çocuk sahibi olamayan mü’min kendine düşen dua ve tedavi önlemlerini aldıktan sonra yüce Allah’tan bekler.Bu arada her şeyin Allah Teala’nın kudret elinde olduğu da unutulmamalıdır.Bu nedenle O’ndan hayırlı olanı istemek,şer olabilecek bir şeyi ise istememek gerekir.



    Kaynak : Hamdi Döndüren / Delilleriyle Aile İlmihali / bkz: 537-538-539

    (1-Şura 49-50) – (2-Furkan 74) – (3-Al-i İmran 38) – (4-Bakara 128) – (5-Mümtehine 4) – (6-Ahkaf 15) – (7-A’raf 189)

    Okuduğunuz Makaleyi Paylaşmak İster Misiniz?
    ZİYARETÇİ YORUMLARI

    Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

    BİR YORUM YAZ

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.