Birden Çok Evlilik Taaddüd-i Zevcat

Bir kaç kadınla evlenip nikâhı altında bulundurmaya Taaddüd-i zevcat denir. Bu hususta izaha geçmeden evvel şu suallerin sorulmasında fayda vardır.

1 – İnsan fıtratı ve hayatın gerçekleri bazen birden fazla kadınla ilişki kurmayı gerekli kılan ferdi ve sosyal zaruretler ortaya çıkarmaktadır. Tecrübe verilerinin tespit ettiği sonuç nasıldır?

2 – Çeşitli sebeplerle kurulması zaruri olacak bu münâsebeti:

  • a) Hukuki ve ahlâkî olan, sürekli vazifeler ve haklar doğuran, ferdi ve sosyal yaraları büyük olan evlilik yoluyla mı sağlanmalıdır?
  • b) Yoksa pek çok ferdî, âilevî ve içtimaî zararlar doğuran, gayri hukukî ve ahlâkî olan ve özellikle kadınlık camiasını mâğdur eden zina yoluyla mı gerçekleştirmelidir?

Bir erkek aralarında adâleti sağlamak şartıyla aynı anda dört kadını nikâh altında bulundurabilir. Dinimiz bunu câiz görmüştür. Aralarında adâleti sağlıyamayacağını bilen kişinin dörde kadar olan çok evlilik yapması haram olduğu gibi dörtten fazla kadınla evlenmek de haram kılınmıştır.

  • Ulu Allah buyuruyor ki:

«Eğer yetim kızların haklarını (kendileriyle evlendiğinizde) gözetemeyeceğinizden korkarsanız, hoşunuza giden kadınlardan, iki, üç veya dört tanesiyle nikâhlanın. Ama bunlar arasında eşit muamele yapmamaktan korkarsanız bir tanesini seçin veya cariyelerinizle yetinin. Bir zevce veya cariyelerinizle yetinmeniz, adaletten ayrılmamanıza daha uygundur.(Nisâ sûresi, âyet: 3)»

İslâmdan önceki câhiliye devrinde erkeklerin alacağı kadınların sayısı sınırlı değildir. Bir erkeğin on beş hattâ daha fazla karısı olurdu. Malına sahip olmak üzere zengin ve yetim kızlarla evlenmeyi fırsat bilirlerdi. Câhiliyyet devri erkeği için kadın, bir maldan farksızdı. Hiç bir değeri yoktu. Söz ve hak sahibi değildi. Bütün yetki ve irâde erkeğindi. Kadınların bu arada yetim kızların hakları çiğnenirdi. Sosyal ve insanî değerlerine saygı duyulmazdı.

Bu âyetin gelişi İle ellerinde dörtten fazla kadın olan müslümanlar dört tanesinin haricinde kalan fazla karılarını derhal boşadılar.

Ashabdan İbn Geylân Hz.’lerinin on bir tane karısı vardı. Müslümanlığı kabul etliği zaman Resûlullah kendisine:

– Ya Geylân karılarından dört tanesini seç, geriye kalanlarını boşa, buyurdu.
İbn Geylân’da Resûlullah’ın emirlerini tutmuş ve fazla olan karılarını boşamıştır.

İslâm görüldüğü gibi câhiliyye devrinde sayıları sınırsız olacak şekilde kadın almak âdetine sınır koymuş, en fazla dört taneye müsaade etmiştir. Bunlar arasında da yapılması gereken bir takım şartlar ileri sürmüştür.

Karıları arasında âdil davranmayan bir müslümanın bir kadından fazla alınmasına izin verilmemiştir.

Esas olan, tek kadınla evliliktir.

Eğer hayati bir mecburiyet olursa ve erkek kadınlar arasında her bakımdan eşitliğe riâyet edecek olursa bu durumda iki, üç veya dört tane almasına izin verilmiştir. Erkek olsun veya kadın olsun bu hususta bir zorluk veya mecburiyetle karşılaşmaz. Lüzumu halinde bundan faydalanma müsaadesi verilen erkek isterse bir kadınla yetinir. Kadın da lüzumunda evli erkekle evlenmeye razı olur, istemezse hiç bir kadın evli bir erkekle evlenmeye zorlanamaz.

Şu husus da unutulmamalıdır ki, karısını üzmemek için ikinciye evlenmekten vazgeçen erkek Allah’ın indinde mükâfat kazanır. Zaten zamanımızda bir kadınla yetinmek mecburiyet haline gelmiştir. Aralarında adâleti temin edemeyecek kimselerin birden fazla evlenmeleri Allah indinde sorumlu olmalarını gerektirir. Birden fazla evlenmenin faydaları yok değildir. Ancak zamanımızda zararlarının faydalarından çok olduğu görülmektedir.

Kıskançlık kadınların yaradılışında vardır. Bu sebeple aralarında geçimsizliğin olmaması çok nadirdir. Bu durumda erkeğin kadınlar arasında adâletle eğitliğe riâyet edip aralarını bulmaya çalışması, aralarında birliği temin etmesi ve âilede yardımlaşmayı sağlaması bir yerde imkânsız hale gelir.

Ulu Allah buyuruyor ki:

«Kadınlar arasında ne kadar adâletli davranmaya çalışsanız, imkânı yok eşitlik yapamazsınız. Fakat onlardan birine tamamen gönül verip ötekini askıdaymış gibi bırakmayın. İşleri düzeltip ve haksızlıktan sakınırsanız bilin ki Allah şüphesiz çok bağışlar ve çok merhamet eder(Nisâ sûresi, âyet: 129) ».

Eğer bir erkek birden fazla kadınla evlenirse, karılarından birini ikinci plana atar, yatağını ayırır nafakasını tam temin etmez veya ondan yüz çevirirse ve o kadın da bundan endişe ederse, bu hususta biraz sabırlı olmalı ve bu hususta erkeğin adâletli davranmasını ve aralarının düzelmesini temin için yakınlarından birini delil tutmalıdır. Eğer erkek böyle yapmaz da kocasına karşı sertçe davranışlar içine girer, diliyle devamlı kocasını sokar ve böylece erkeğini kızdırırsa bu fayda yerine zarar getirir ve âile yuvasının yıkılmasına sebep olur.

Ulu Allah buyuruyor ki:

«Eğer kadın kocasının geçimsizliğinden veya aldırışsızlığından endişe ederse, kendi aralarında anlaşmaya çalışmalarında bir engel yoktur. Anlaşmak daha hayırlıdır. Zaten nefisler kıskançlığa meyyâldir. Fakat arayı düzeltip iyi geçinir ve haksızlıktan sakınırsanız, şüphesiz Allah bütün yaptıklarınızdan haberdardır.(Nisâ sûresi, âyet: 128) »



Kaynak= Turan Yazılım – Mürşit 5 – İlmihal – Evlilik Hayatı Ve Mahremiyetleri

Okuduğunuz Makaleyi Paylaşmak İster Misiniz?
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.