Alak Süresi İbn Kesir Tefsiri Ve Meali

İBN KESİR MEALİ

1-) Yaratan Rabbinin adıyla oku. 2-) O insanı (sülük gibi yapışan) bir kan pıhtısından yarattı. 3-) Oku,Rabbin en kerim olandır, 4-) O kalemle öğretendir, 5-) İnsana bilmediğini öğretti 6-) Sakın,çünkü insan gerçekten azar; 7-) Kendisini müstağni gördü diye. 8-) Şüphe yok ki dönüş ancak Rabbinedir. 9-10-) Bir kulu namaz kılarken engelleyeni gördün mü? 11-) Gördün mü;ya o (namaz kılan) doğru yol üzerinde ise,

12-) Yahut takvayı emretti ise? 13-) Gördün mü (bu engelleyen) yalanlayıp,yüz çevirdi ise, 14-) Allah’ın muhakkak gördüğünü hiç bilmez mi? 15-) Sakınsın,eğer vazgeçmezse-andolsun ki- şiddetle yakalayıp çekeriz alnından, 16-) O yalancı ve günahkar alnından. 17-) O halde,çağırıversin meclisini. 18-) Biz de Zebanileri çağırıveririz, 19-) Hayır,ona itaat etme,secde et ve yaklaş..

  • M ZEKİ DUMAN TEFSİRİ

Alak süresi Mekki bir süre olup;Hz Peygamber’in elçi olarak gönderilmesinin birinci ve üçüncü yıllarında iki pasaj halinde indirilmiştir.Toplamı 19 ayetten ibaret olup,adını birinci ayetindeki,rahme tutunan / embrio anlamına gelen ‘Alak’ kelimesinden almıştır.

  • Hz Osman’ın Mushaf’ındaki kronolojik sıralamaya göre 1,Hz Ebu Bekir’in cem ettirdiği elimizdeki Kur’an’a göre ise 96. süredir.

Bu sürenin ilk pasajı,yani ilk beş ayeti Hz Muhammed’e M. 610 yılında,Ramazan ayının 27 gecesi olduğu tahmin edilen Kadir Gecesinde ilk vahiy olarak indirilmiştir.Hz Aişe’den nakledildiğine göre Resulüllah (s.a.v) ilk vahyi şöyle anlatmıştır:

‘Ben Hira‘da ibadet / tehannüs halinde iken Melek bana geldi ve ‘Oku’ dedi.’Ben okuma bilmem’ dedim.Melek beni aldı ve takatim kesilinceye kadar sıktı ve bıraktı.’Oku!’ dedi.’Ben okuma bilmem’ dedim.Melek beni ikinci defa sıktı,sonra bıraktı.’Oku!’ dedi.’Ben yine okuma bilmem’ dedim ve üçüncü defa aldı,takatim kesilinceye kadar sıktı ve bıraktı.Ardından da ‘Yaratan Rabb’inin adıyla oku! O,insanı alaktan yarattı’ ayetlerini okudu ve ben bunları öğrenmiş olarak Melek benden uzaklaştı.

İndirilen bu beş ayet ile yüce Allah,Hz İsa’dan sonra yaklaşık altı asır kapanmış olan semanın vahiy kapılarını insanlık alemine yeniden açmış oldu.Çöl sıcağında kavrulan suya hasret toprak gibi,cehaletin karanlıklarından bunalmış olan ademoğluna hayat bahşeden ilahi rehberlik bu ilk pasaj ile tekrar başlatılmış oldu.

6-7-8-) Kendini tanıyan Rabb’ini de tanır.Rabb’ini tanıyan insan mutlaka haddini bilir.Çünkü ‘Allah’tan ancak alim kulları saygı duyup çekinirler (Fatır’28)’.Alak’tan yaratıldığını unutup,’benim kimseye ihtiyacım yoktur’ diyebilen ve sahip olduğu bedensel ve mali zenginliklere güvenip şımaran insan ne kendini ne de Rabb’ini tanımıştır.

Halbuki o,Alak’tan gelmiştir yine O’na dönmektedir.

9-10–11-12-13-14-) Nakledildiğine göre Ebu Cehil demiştir ki:’Eğer Muhammed’i,bir daha Kabe’nin yanında namaz kılarken görürsem ayağımla başını ezeceğim.Bu haddini bilmeyen cahil,kimin başını,nerede ve niçin eziyor ? Hiç düşünmüş müdür ? Allah’ın elçisi vasfıyla gelip ‘Putlara tapmayın,Allah’ tan başkasına kulluk etmeyin,kötülüklerden uzaklaşıp hayırda birbirinizle yarışan iyi insanlar olun’ diyen Hz Muhammed’in başını; hem de Allah’ın mukaddes evi olan Kabe’nin yanında ve alemlerin Rabb’i Allah’a secde ederken… Neden ? Atalarının dinine karşı çıkmış da ondan! İşte bu,Allah’a bile ihtiyacının olmadığını düşünüp azıtan insanların bir protopidir.Peki,o ve benzerleri ‘görüneni de görünmeyeni de bilen (En’am’73)’ Allah’ın,onları görmediğini ve bu yaptıklarını yanlarına bırakacağını mı sanıyor ?

15-16-) Ayette sözü edilen kişi Ebu Cehil ise,ayetin manası şöyledir:’Artık hesap görme zamanı gelip kendisini cezalandırmak üzerele aldığımızda…’ Nitekim bu şahsın Allah ve ayetleri karşısında eğilmeyen alnının,Müslümanlarla müşrikler arasındaki ilk toplu savaş olan Bedir savaşında yerlerde süründürüldüğü bilinmektedir.Asıl cezalandırma ise ahirettedir.Çünkü Cenab-ı Allah,nihai büyük cezayı oraya ertelemiştir.

18-) Zebani = Tahrim süresinde,asık suratlı,kendilerine emredileni eksiksiz yapan,sert ve acımasız karakterleriyle tanıtılan cehennemdeki azap melekleridir..



a-) İbn Kesir / İbn Kesir Tefsiri -Tefsiru’l Kur’an’il Azim- / C:12 / bkz:195,,,199

b-) M. Zeki Duman / Beyanu’l-Hak / C:1 / bkz:45…50

Okuduğunuz Makaleyi Paylaşmak İster Misiniz?
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.