Ahiret Hayatını İnkara Sebep Olan Faktörler-2

NEFSANİ FAKTÖRLER – TUTKU BOYUTUNA ULAŞMIŞ DÜNYA SEVGİSİ

  • NEFSANİ FAKTÖRLER

Kur’an-ı Kerim,ahireti inkara götüren sebepler arasında bir kısım nefsani faktörler üzerinde de durur.Kur’an-ı Kerim’in önemle üzerinde durduğu bu noktaları esas alarak üç başlıık altında toplamak mümkündür;

  • TUTKU BOYUTUNA ULAŞMIŞ DÜNYA SEVGİSİ

Dünyayı ve hayatı sevmek insanın yaratılışında vardır.İnsan ihtiyaçlarını,arzularını ve zevklerini helal dairede fazlasıyla tatmin edebilir.Helal dairesi keyfe kafidir,haramlara gitmeye lüzum yoktur. Burada konunun daha net anlaşılması açısından Bediüzzaman Hz’nin dünya ile ilgili çok orjinal ve enfes yaklaşımından bahsetmek istiyoırum.Dünyanın üç yüzü vardır;

  • 1.Yüzü=Dünya Allah’ın isimlerinin tecelli ettiği bir sanat galerisidir.Dünyadaki eşya ve hadiseler Allah’ın isimlerinin yansıdığı birer ayna gibidirler.Her varlık Allah’ın harika bir sanatı,bir kitabı,bir mektubudur. Dünyanın bu yüzü gayet güzeldir,aşka layıktır.

2 Yüzü=Ahirete bakar.Dünya ahiretin tarlasıdır.Cennetin mezrasıdır.Ahirete,ebedi hayata giden yol dünyadan geçmektedir.Dünyanın Allah’ın hoşnutluğu çerçevesinde değerlendirilmesiyle ahiret kazanılmaktadır.Şu yüzü de evvel ki yüzü gibi güzeldir.Tahkire değil muhabbete layıktır

  • 3.Yüzü=Sırf insanın hevasına bakan,gaflet perdesi olan ve ehli dünyanın hevesatının oyuncağı olan yüzüdür.Bu yüz çirkindir.Fani,gelip geçicidir,elemlidir,aldatır

Bu açıdan meseleye baktığımızda sadece dünyanın çirkin yüzüne takılıp kalan ve her şeyi ondan ibaret gören insanların dünya zevkine dalmaları;uzun olsun kısa olsun hep bu hayatı düşünmeleri, varsa yoksa bu hayata yönelmeleri ve ona sonsuz umut bağlamaları,onları ahireti inkara götüren sebeplerden biridir.

İşte dünyanın bu çirkin yüzüne tutkunun,insana ölüm ötesini unutturduğunu işaretle Kur’an-ı Kerim bir ayetinde şöyle der ; “Onları dünya hayatı aldattı (1)”.A’raf Süresinde geçen bu ayetin hemen akabinden onların ahirete kavuşacaklarını unuttukları vurgulanır (2).Böylece tutku boyutuna çıkmış dünyevi zevklerin insanı nasıl düşünemez hale getirdiğine dikkat çekilir.

Yalnız dünya hayatına razı olup ona kilitlenenlerin,başka daimi ve daha yüksek bir hayat hakkında düşünüp fikir yürütmeleri oldukça zordur.Diğer bir ifadeyle ,dünyayı varlıklarının gayesi kılanların düşüncelerinin,onun ötesine uzanması güçtür



Kaynak=Akademi Araştırma Heyeti / Bir Müslümanın Yol Haritası / bkz:171-172

1-En’am Süresi’130 ; 2-A’raf Süresi’51