Adiyat Süresi Beyanu’l Hak Tefsiri

1-) Andolsun harıl harıl koşanlara,

  • 2-) Ateş çakıp yakanlara,
  • 3-) Sabahleyin baskın yapnalara,
  • 4-) Derken orada toz çıkaranlara,
  • 5-) Ve bununla bir topluluğun ortasına dalanlara ki
  • 6-) Gerçekten insan Rabbine karşı çok nankördür.
  • 7-) Şüphesiz o da buna elbette şahittir.

8-) Ve gerçekten o mal sevgisine pek katıdır.

  • 9-) Bilmez ki ki kabirlerde olanlar alt üst edildiğinde
  • 10-) Göğüslerde olanlar da açığa çıkartıldığında
  • 11-) Şüphesiz o gün Rableri kendilerinden elbette haberdardır.

Adiyat süresi Mekki bir süre olup,Hz Peygamber’in elçi olarak gönderilmesinin üçüncü yılında bir bütün halinde indirilmiş olup,11 ayetten ibarettir.

Adını birinci ayetindeki savaştan dönen atlar anlamına gelen ‘adiyat’ kelimesinden almıştır.Hz Osman’ın Mushaf’ındaki kronolojik sıralamaya göre 14, Hz Ebu Bekir’in cem ettirdiği elimizdeki Kur’an’a göre ise 100. süredir.

Aşırı derecede mal ve servet hırsı,insanda görev ve sorumluluk duygusunu tamamen köreltir,gözü ve gönlü kör eder,en küçük bir sıkıntı anında bile insanı Rabb’ine karşı isyana sevk eder.Böyle bir insan,Allah’ın her şeyi gördüğünü,kabirlerden kaldırıp mahşer yerine götürüleceğini,oradan da hesaba çekilmek üzere en son duruşma için Rabb’inin huzuruna çıkarılacağını aklına bile getirmez

Kenud,küfran-ı nimetten daha öte bir nankörlüktür.Nankör,genelde iyilik bilmeyen,nimetin sahibini tanımayan,bir teşekkürü bile çok gören hakikatsız kimselerdir.Kenud ise,bırak nimete şükretmeyi,kendince yaşadığı musibetleri teker teker sayıp kendisine lütufta bulunan Rabb’ini kınayann,sitemkar bir tavırla O’na serzenişte bulunan,fakat Rabb’inin kendisine olan sayısız lütfunu,ihsanını aklına bile getirmeyen isyankar ruhlu nankör demektir.

İnsan dünya hayatında bilinmesin diye kimseye söylemediği,açıklanmasının kendisi için doğuracağı felaketleri düşünüp kalbinde gizli tuttuğu kötülüklerinin bir gün,gizli ve açıkar her şeyi bilen ve kayda geçiren Allah tarafından açıklanacağını ve rezil olacağını hiç düşünmez mi?..



  • a-) İbn Kesir / İbn Kesir Tefsiri -Tefsiru’l Kur’an’il Azim- / C:12 / bkz:243
  • b-) M. Zeki Duman / Beyanu’l-Hak / C:1 / bkz:134
Okuduğunuz Makaleyi Paylaşmak İster Misiniz?
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.