Adalet Ehlinin Sıfatları Ve Özellikleri

Adalet Ve Faziletin Kuralları

  • Rahman ve Rahim olan Allah’ın adıyla;

Hikmet sahibi bazı kimselerin şöyle söyledikleri rivayet edilmiştir;Ahiret yolu birdir.Bu yoldaki insanlar ise iki sınıftır:Bir kısmı adalet ehlidir,bir kısmı ise fazilet ehlidir.

Adalet ikidir:

  • Seninle insanlar arasında olan zahiri adalet ve
  • seninle Allah arasında olan batıni adalet.

Adalet yolu istikamet yoludur.Fazilet yolu ise daha fazlasını ve üstünlüğü talep etme yoludur.İnsanların kendisiyle amel etmelerinin gerekli olduğu yol istikamet yoludur.Onlara düşen fazilet yoluyla amel etmek değildir.Sabır ve vera adaletle birliktedir ve zorunludur.Zühd ve rıza ise faziletle birliktedir ve zorunlu değildir.İnsaf adaletle,ihsan faziletle birliktedir.

Adalet,kimi faziletten (fazlalıktan) alıkoyarsa o mazurdur.Fazilet kimi adaletten alıkoyarsa,o aldanmıştır,nefsinin hevasına tabi olmuştur.İnsana gereken adalet bilgisidir,ihsanda bulunmanın haricindeki fazilet bilgisi değildir.Böylece yapılması (fiil) gerekli her amelin,bilgisi/ilmi de kul için gerekli değildir.

  • Adalet Ehlinin Sıfatları

Üç haslet olmadıkça,kul adalet ehlinden olamaz:Lehinde ve aleyhinde olanı bileceği bilgi,fiil ve sabır

  • Adaletin anahtarı,kul için en öncelikli ve ona en gerekli olanı,nefsinin kıymetini bilmesi,nefsine olduğundan fazla değer vermemesi ve içinin dışına benzemesidir.

İnsanların adalette en kararlısı,adalete en yakın olanı,nefsinin hoşlandığı ya da hoşlanmadığı her düşüncede kendini kontrol edendir.Kişi,insanlar kendi halini fark ettiklerinde utanacak,bu durum hoşuna gitmeyecekse halini değiştirmeli,utanmayacağı bir hali benimsemelidir.Zira utanılmayacak hal,utanılacak halin zıddıdır.

  • Kişi bir şeyi yapmaktan vazgeçtiği ve bir şeyi yapmaya devam ettiği zaman baksın;eğer nefsi insanların kendisinin farkına varmalarını arzuluyorsa,o halde nefsinin arzulamadığı bir duruma dönsün.Zira nefsin arzuladığı,nefsin arzulamadığının zıddıdır.Böylece sonuna kadar hep nefsinin arzuladığının karşısında olmuş olur.

Kaynak= Muhasibi / Adabü^n-Nüfüs ( Nefsin Terbiyesi ) / bkz:29-30

Okuduğunuz Makaleyi Paylaşmak İster Misiniz?
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.